ملاحظات طراحی کلینیک در دوران پساکرونا

10

با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سطح جهان، طراحان، معماران و تولیدکنندگان به فکر راهکارهایی برای بهبود مراکز بهداشتی افتادند. این راهکارها از انتخاب مبلمان و متریال برای سطوح مختلف تا طراحی منعطف را شامل می‌شوند. در نظر گرفتن نیازهای فعلی و آینده‌ی فضاهای درمانی نیز از جمله مواردی است که طراحان امروزه بیشتر آن را جدی می‌گیرند. با افزایش تمرکز بر روی سلامتی، امنیت، بهداشت و ظرفیت فضاهای درمانی، تحول عظیمی در طراحی کلینیک به وجود آمده است.

طراحی کلینیک در دوران پساکووید

با تکامل و تغییر دانسته‌های ما از همه‌گیری این ویروس، طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی نیز دست‌خوش تغییراتی می‌شوند. در عین حال که ما نمی‌توانیم به طور دقیق از شکل و شمایل فضاهای درمانی در ۱۰ یا ۲۰ سال آینده اطلاعاتی به دست آوریم، می‌دانیم که شرکت‌های معماری در سراسر دنیا بیشتر از قبل به فکر هماهنگ کردن طراحی با نیازهای روز هستند. در ادامه با ملاحاظات کاربردی برای طراحی کلینیک و فضاهای درمانی در دوران همه‌گیری آشنا خواهید شد.

طراحی کلینیک در دوران پساکووید

فضاهای منعطف و چندمنظوره

در سال‌های پیش رو، مفهوم سازگاری و تطبیق‌پذیری در طراحی کلینیک و فضاهای درمانی به یک اصل کلیدی برجسته و مهم تبدیل خواهد شد. بحران حال حاضر ثابت کرده است که فضاهای درمانی ما برای مقابله با چالش‌ها آماده نیستند. حالا به خوبی می‌دانیم که نیاز به امنیت و درمان در سال‌های پیش رو می‌تواند دست‌خوش تغییرات زیادی باشد.

در ساخت و طراحی کلینیک و مراکز درمانی جدید باید اصل تطبیق‌پذیری را در نظر داشته و بر اساس آن برنامه‌های پروژه را بچینیم. فضاهای منعطف چندمنظوره و المان‌هایی مانند ایستگاه‌های کاری متحرک و دیوارهای پیش‌ساخته رفته رفته به یک عرف برای ایجاد فضاهایی با ظرفیت و انعطاف‌پذیری بالا تبدیل می‌شوند.

طراحی کلینیک در دوران پساکووید

تجدید نظر در مورد فضاهای اشتراکی

در شرایط کنونی لازم است از فضاهای اشتراکی غیر ضروری در تمام ساختمان‌ها و مراکز عمومی صرف نظر شده و در ارتباط بین افراد غریبه محدودیت ایجاد کنیم. سیستم پذیرش الکترونیکی و اجتناب از پذیرش تعداد زیادی از افراد در سالن انتظار کلینیک از جمله مواردی است که لازم است در طراحی داخلی کلینیک امروزی در نظر داشته باشیم.

در نظر گرفتن اتاق‌های استراحت مخصوص کارمندان در برنامه‌های طراحی کلینیک و فضای درمانی امری ضروری است. اتاق‌های استراحت همگانی و رختکن‌ها در حال حاضر جای خود را به اتاق‌های کوچک و مجزا از یکدیگر می‌دهند. دفاتر اداری نیز با توجه به جا افتادن فرهنگ دورکاری کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ایجاد محدودیت در تعداد افراد حاضر در فضا، دست طراحان برای انعطاف‌پذیری بیشتر در محیط باز می‌شود.

طراحی کلینیک در دوران پساکووید

بهبود ظرفیت‌های دیجیتال در طراحی داخلی

ارتباط مجازی با پزشکان از طریق اینترنت و سامانه‌های معتبر امروزه راهکار خوبی برای کاهش ارتباطات و خطر ابتلا به بیماری است. پذیرش دیجیتالی بیماران از ابتدای ورود به کلینیک و امکان وارد کردن اطلاعات از طریق خود شخص از جمله مواردی است که باید در طراحی داخلی کلینیک منظور کنیم.

در نظر گرفتن سیستم‌های پیشرفته بدون نیاز تماس دست در شیرهای آب و درب‌های اتوماتیک نیز از جمله موارد مهمی است که باید هنگام بازسازی و طراحی داخلی کلینیک در نظر داشته باشیم. دوربین‌های پیشرفته در پذیرش کلینیک در برخی مراکز معتبر دنیا برای احراز هویت افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به طی کردن مراحل اداری و تماس دست با کاغذ و نوشت‌افزارها نیست.

طراحی کلینیک در دوران پساکووید

تحریریه شرکت معماری شیپ