هر آنچه باید در مورد طراحی کلینیک شنوایی بدانید

47

بر اساس مطالعات و پژوهش‌های جمعیت‌شناسی، حدوداً 1.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان با ناشنوایی و کم‌شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع 20 درصد انسان‌ها دچار این مشکل هستند. این مسئله باعث افزایش روزافزون کلینیک‌ها و مطب‌های شنوایی شده است. یکی از پرسش‌هایی که پزشکان و مدیران کلینیک‌های شنوایی مطرح می‌کنند این است که طراحی کلینیک شنوایی را چگونه انجام دهند تا حس و حال بهتری به مراجعان و بیماران منتقل شود و خدمت‌رسانی به آن‌ها به بهترین شکل صورت گیرد؟

خلاقیت در طراحی کلینیک شنوایی
کلینیک شنوایی

معماران و متخصصان طراحی داخلی نکات مختلفی در مورد شیوه طراحی کلینیک شنوایی مطرح کرده‌اند که در ادامه این مقاله به این نکات اشاره خواهیم کرد. در صورتی که شما هم تصمیم دارید کلینیک شنوایی مورد نظر خود را به صورت حرفه‌ای و اصولی طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

1. طراحی ورودی کلینیک شنوایی به صورت مشخص و واضح برای مراجعان و بیماران

افرادی که به کلینیک شنوایی مرجعه می‌کنند عمدتاً افراد کم‌شنوا، ناشنوا و سالمند هستند. در نتیجه بهتر است ورودی کلینیک را به گونه‌ای طراحی کنید که واضح و مشخص باشد تا افراد مجبور نشوند که برای یافتن ورودی کلینیک از دیگران سوال کنند.

2. در هنگام طراحی بخش‌های مختلف کلینیک شنوایی، شرایط معلولان را در نظر بگیرید

برخی از سالمندان کم‌شنوا یا ناشنوا که به کلینیک شما مراجعه می‌کنند، معلول هستند و از ویلچر استفاده می‌کنند. برخی از جوانان کم‌شنوا نیز دچار این مشکل هستند و برای طراحی ورودی کلینیک و بخش‌های مختلف آن حتماً باید حال و وضعیت این افراد را هم مد نظر قرار دهید و رمپ‌هایی با شیب مناسب برای عبور و مرور این دسته از مراجعان در نظر بگیرید.

یکی از نکات مهم برای طراحی کلینیک شنوایی، ارتفاع بخش پذیرش کلینیک است. ارتفاع این بخش را به گونه‌ای در نظر بگیرید که افرادی که در بخش پذیرش کلینیک حضور دارند بتوانند مراجعان دارای ویلچر را به راحتی مشاهده و خیلی سریع به آن‌ها خدمت‌رسانی کنند.

3. بخش پذیرش را در نزدیکی مطب، سالن انتظار و ورودی کلینیک قرار دهید

سعی کنید بخش پذیرش کلینیک را به گونه‌ای طراحی کنید که به مطب پزشک، سالن انتظار و ورودی کلینیک نزدیک باشد تا افراد مسئول بخش پذیرش بتوانند خیلی راحت‌تر رفت و آمدها و امور داخلی کلینیک را مدیریت و به بیماران خدمت‌رسانی کنند.

4. سالن انتظار؛ یکی از اجزای کلیدی در هنگام طراحی کلینیک شنوایی

پیش از این گفتیم که بسیاری از مراجعه‌کنندگان به کلینیک شنوایی، افراد سالمند هستند و احتمالاً برخی از افراد، از معلولیت هم رنج می‌برند. از آن‌جا که آرامش و راحتی افراد، مهم‌ترین اصل در طراحی کلینیک شنوایی است، باید سالن انتظار مناسبی برای کلینیک طراحی کنید تا افراد پس از حضور در کلینیک بتوانند روی صندلی بنشینند تا نوبت‌شان فرابرسد.

قرار دادن صندلی‌ها یا مبلمان راحت به تعداد کافی در سالن انتظار باعث می‌شود که بیماران و مراجعان بتوانند زمان انتظار را با آرامش و آسایش بیشتری پشت سر بگذارند و از خدمات شما، راضی‌تر باشند. قرار دادن تلویزیون، کتابخانه و گل و گیاه در سالن انتظار، حس و حال بهتری به مراجعان و همراهان آن‌ها منتقل می‌کند. بسیار از متخصصان معماری و طراحی داخلی بر این باور هستند که کلینیک‌های شنوایی بهتر است فضایی با مساحت 12 تا 15 متر مربع به سالن انتظار اختصاص دهند.

paula vogels resounding yarn dutch design week dezeen 2364 col 2 scaled 1

5. از عایق‌های صوتی برای طراحی کلینیک شنوایی، نهایت استفاده را ببرید

برخی از افراد تصور می‌کنند که سر و صدا برای افراد کم‌شنوا یا ناشنوا اهمیتی ندارد؛ چون این افراد، سر و صدا را چندان درک نمی‌کنند. جالب است بدانید که این دسته از افراد، سر و صدا را به خوبی درک می‌کنند و اتفاقاً سر و صدای مداوم برای آن‌ها بسیار آزاردهنده و حواس‌پرت‌کن است. سر و صدا برای کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند، واقعاً موجب حواس‌پرتی و حتی دردناک است؛ بنابراین در هنگام طراحی کلینیک شنوایی، از عایق‌های صوتی در ساختمان استفاده کنید تا سر و صدا و تداخل صوتی به حداقل برسد.

به علاوه در مطب پزشک، از عایق‌های صوتی استفاده کنید تا بیماران و پزشک بتوانند خیلی راحت در مطب با هم ارتباط کلامی برقرار کنند و کسی در بیرون مطب صدای مکالمه آن‌ها را نشنود. استفاده از عایق‌های صوتی در مطب پزشک برای رعایت حریم شخصی و خصوصی افراد، لازم است. اگر چند مطب در کلینیک قرار دارد، دقت کنید که صدایی بین مطب‌ها رد و بدل نشود.

با مشورت با متخصصان، از عایق‌ها و متریالی در طراحی کلینیک استفاده کنید که بیشترین میزان جذب صدا را داشته باشند تا نویز محیطی، سر و صدای خودروها در فضای بیرون کلینیک و صدای ناشی از منابع صوتی موجود در کلینیک (مثل بلندگو) به خوبی جذب عایق شود.

6. وجود روشنایی و نور کافی و تهویه مطبوع در کلینیک شنوایی و مطب پزشک

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث بهینه‌سازی فضای کلینیک شنوایی و مطب پزشک می‌شود، روشنایی طبیعی و مصنوعی کافی در کلینیک و مطب است. این کار به پزشک کمک می‌کند که فرایند معاینه و عملیاتی مثل شستشوی گوش را بهتر و دقیق‌تر انجام دهد.

وجود تجهیزات تهویه مطبوع و وسایل سرمایش و گرمایش باعث می‌شود که فضای کلینیک و مطب در فصول مختلف سال، برای پزشک و بیماران آرامش‌بخش باشد. این موضوع در نگاه اول، ساده و بی‌تأثیر به نظر می‌رسد؛ ولی واقعاً به افزایش دقت فرایند تشخیص و درمان کمک می‌کند. البته سعی کنید صدای دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی را به حداقل برسانید.

7. به چیدمان و دکوراسیون مطب پزشک توجه کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام طراحی کلینیک شنوایی باید مد نظر قرار دهید، چیدمان و دکوراسیون بهینه مطب پزشک است. لازم است تجهیزات کامپیوتری شنوایی‌سنجی به گونه‌ای در مطب قرار گیرد که پزشک و بیمار بتوانند خیلی راحت در مطب رفت و آمد کنند و مشکلی از این نظر نداشته باشند.

معمولاً مطب پزشک، یک اتاق کوچک مجزا به نام اتاق شنوایی‌سنجی دارد که میز و صندلی در آن قرار گرفته است و مراجع برای تشخیص سطح شنوایی‌اش در این اتاقک قرار می‌گیرد. همچنین یک پنجره بزرگ بین مطب و اتاق شنوایی‌سنجی قرار دارد تا بیمار و پزشک بتوانند یکدیگر را ببینند و ارتباط برقرار کنند.

اتاق شنوایی‌سنجی باید کاملاً از نظر صوتی عایق باشد تا فرایند ادیومتری با بالاترین دقت ممکن انجام شود. تجهیزات کامپیوتری شنوایی‌سنجی باید نزدیک به پنجره اتاقک ادیومتری باشد تا ارتباط بین بیمار و پزشک به صورت بهینه برقرار شود. ابعاد بهینه مطب 12 متر مربع و ابعاد پیشنهادی اتاقک ادیومتری 3 متر (2 در 1.5 متر) است.

تمام طراحی‌های خود را با هدف راحتی و توان‌بخشی مؤثر بیماران انجام دهید

در این مقاله تلاش کردیم چند مورد از مهم‌ترین نکات طراحی کلینیک شنوایی را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که نکاتی که در این مقاله بیان کردیم به شما کمک کند که کلینیک یا مطب شنوایی مورد نظر خود را به شکلی بهینه و اصولی طراحی کنید.

در صورتی که تصمیم دارید طراحی کلینیک شنوایی مورد نظر خود را انجام دهید، پیشنهاد می‌شود که از معماران و طراحان حرفه‌ای دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. اگر ترجیح می‌دهید که خودتان کارهای طراحی را انجام دهید، یک نکته را در حین طراحی و برنامه‌ریزی فراموش نکنید: «کلیه طراحی‌ها و برنامه‌های خود را با هدف راحتی و توان‌بخشی مؤثر بیماران و مراجعان انجام دهید.» اگر هدف اصلی خود را آرامش و راحتی بیماران در نظر بگیرید، مطمئناً طراحی خوبی رقم خواهید زد.

از نظر شما علاوه بر نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، چه نکاتی را در هنگام طراحی کلینیک شنوایی باید مد نظر قرار دهیم؟ معمولاً معماران و طراحان، در هنگام طراحی کلینیک شنوایی به چه نکته‌ای بیش از سایر نکات توجه می‌کنند؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.