بازسازی و طراحی هتل “خانه سر ها” در ساختمان قدیمی

72

هتل ” la maison des têtes”  که به معنای ” خانه سر ها” می باشد، در شهر کلمار فرانسه و در قلب منطقه آلزاس قرار گرفته است. این بنای تاریخی که نام آن در فهرست میراث این کشور ثبت شده، در سال 1609 تکمیل شده است. نام این بنا از 109 مجمسه سرکوچکی نشآت می گیرد که نمای این بنای رنسانسی را تزئین می کنند. این بنا، که امروز یک هتل 5 ستاره و دو رستوران را در خود جای می دهد، یکی از جاذبه های دیدنی شهر کلمار بوده و رو به روی موزه unterlinden  قرار گرفته است که به تازگی توسط هرتزوگ و دمورون بازسازی شده است. علاوه بر یک رستوران فرانسوی که غذاهای سنتی فرانسه و منطقه آلزاس را سرو می کند، کارفرمای این بنا، eric Girardin، از استودیو F+F خواسته بود که یک رستوران جدید نیز طراحی کنند که به سرو غذاهای مدرن بپردازد. بعلاوه اینکه بازسازی لابی هتل، فضاهای عمومی و اتاق های هتل نیز در دستور کار بوده است.

بازسازی هتل دسترسی به این هتل طراحی F+F از خیابان و همینطور از طریق یک حیاط مرکزی پوشیده شده از برگ های رونده مو تامین می شود. لابی نیز که فضایی سنگین پوشیده از پانل های چوبی دارد با رویکردهای معاصر مورد بازسازی قرار گرفته که طراحی آن با بقایای دیوار قدیمی هزارساله شهر کلمار که از لابی می گذرد هم در تضاد است و هم به نوعی آن را بیشتر جالب توجه می کند.

 رستوران مدرن Girardin

فضای پذیرش به صورت یک کانتر ساده طراحی شده است، یک مکان ساده که فاصله بین مهمان و میزبان و کارکنان رستوران را کمتر می کند. کانتر از Mdf روکش شده ساخته شده که بعلاوه برای میز و نیمکت های کناری نیز از همان Mdf استفاده شده است. در پشت یک درب که ظاهری یکدست با جداره های مجاور دارد، فضایی برای قسمت اداری و انبار کردن چمدان ها در نظر گرفته شده است. فضای داخلی رستوران Girardin کاملا با نمای خارجی رنسانسی این بنا و ماهیت روستیک این بنا در تضاد است. این فضا برای حدود 30 صندلی گنجایش داشته و فضایی آرامش بخش را در اختیار قرار می دهد که متمرکز بر تجربه لذت بردن از غذا می باشد.

 یکی از جزئیات طراحی داخلی

سقف رستوران از ردیفی از سطوح منحنی شکل غیر یکنواخت تشکیل شده است، که تعبیری مدرن از طاق های سنتی می باشند. در طراحی این فضا نگاهی به معماری روحانی وار نیز به واسطه حس آرامش و درونگرایی این نوع معماری شده است. بعلاوه سطوح با پرداخت خاصی پوشیده شده اند تا به خوبی محیطی متوازن به لحاظ اکوستیکی خلق کنند. دیوارها با رنگ سفید رنگ آمیزی شده اند و از پانل هایی در پایین دیوار به سبک ازاره های سنتی نیز استفاده شده است.

بازسازی هتل

در فضای رستوران، اینستالیشنی که آمیزه ای از فرم چادر و پرده است به گونه ای قرار گرفته که یکی از میزها را احاطه می کند، بدون اینکه آن را کلا محصور کند و اینگونه فضایی صمیمانه تر به وجود می آورد. این اینستالیشن از سازه ای چوبی ساخته شده و طراحی آن متاثر از نقوش هندسی روی پارچه است. فضای داخلی سفید رنگ بوده و فضای خارج آن خاکی رنگ است که در مبل های تک دسته و صندلی ها نیز از این رنگ استفاده شده است.

طراحی رستوران هتل

انتخاب نورپردازی نیز در صحنه آرایی این فضا شرکت داشته است. دیوارکوب های نیم کره ای شکل که از شیشه قالب ریزی شده ساخته شده اند، نور را روی دیوار پخش می کنند (متریال آنها یادآور شیشه های رنگی قدیمی است). از نورهای جهت دار در دیوار مقابل نیز برای نورپردازی غیرمستقیم طاق های سقف استفاده شده است. در نهایت چرخ دستی های متحرک گوه ای شکل که با MDF روکش دار پوشیده شده اند، اجازه می دهند که فضا به گونه ای انعطاف پذیر و به روش های مختلف قابل تقسیم باشد و با توجه به ابعاد میزها و تعداد مهمان هایی که قرار است در این رستوران جمع شوند می توان فضا را تفکیک کرد. برخی از این چرخ دستی ها از یک فضای مخفی برای انبار کردن لوازم بهره می برند.

نورپردازی رستوران

منطقه آلزاس به واسطه نوشیدنی های آن مشهور است بنابراین در زیر رستوران، فضایی برای مزه کردن و تبلیغ مشروبات آلزاس فراهم شده که البته باعث گسترش توریسم وابسته به شراب می شود. در قسمت ورودی به این فضا، یک دیوار قدیمی و زخمی به چشم می خورد و استفاده از رنگ های تیره تفاوت اینجا را نسبت به فضای رستوران اصلی نشان می دهد.

بازسازی هتل

در فضای اتاق های هتل تیرها و پانل های چوبی به حالت قبل نگه داشته شده اند. بعلاوه از کمدی به رنگ مشابه استفاده شده است که که کشوهای لباس و یک مینی بار و یک دستگاه قهوه ساز را در خود جای می دهد. یک میز و یک نیمکت طرح داخلی فضای اتاق ها را کامل می کند.

بازسازی هتل

شرکت معماری شیپ

منبع: designboom.com