معماری و طراحی مسجد مدرن نور

168
طراحی مسجد نور1

شرکت طراحی معماری NUDES پروژه مسجد نور را با استفاده از الگوهای هندسی معماری اسلامی، طراحی کرده است

این دفتر معماری که شعبه مرکزی آن در شهر بمبئی هند قرار دارد،  برنده مسابقه برای پروژه طراحی مسجد طرح توسعه بندر دبی در کشور امارات شد. در معماری اسلامی، نور نقشی اساسی در طراحی داخلی مسجد و دیگربناهای شهری بازی می‌کند. در این مقاله از شیپ به بررسی ترکیب نور و فرم در ساخت یک تجربه معنوی خواهیم پرداخت.

طراحی مسجد نور 2

معماران یک فضای چند لایه برای فیلتر کردن ورود نور طبیعی روز به داخل بنا طراحی کرده اند تا روشنایی سالن اصلی مسجد را تامین کند. نوردوبار از میان سطوح خمیده عبور می‌کند و به روزنه‌های مشربیه (پنجره‌های مشبک مرسوم در معماری عربی) که بر پایه اصول هندسه اسلامی ساخته شده و تکرار ساده اشکال هندسی است، می‌رسد. به علاوه، برای نمایش بهتر، نور فیلتر شده و به واسطه وجود لایه‌های خمیده، نور خورشید تلطیف شده و محیط را خنک نگه می‌دارد.

طراحی مسجد نور 3

این مسجد در منطقه توسعه یافته بندر دبی احداث شده که 48500 واحد مسکونی در آن وجود دارد و جمعیتی بالغ بر 175000 نفر گنجایش آن است. فضای مفید مسجد طوری طراحی شده است که نمازگزاران روزانه را، به خوبی نمازگزاران جمعه و اعیاد مذهبی تا 7500 نفر در خود جای دهد. سالن اصلی مسجد به سمت دیوار قبله متمایل است و فضای طبقه همکف به دو بخش زنان و مردان تقسیم شده است. فضای تقسیم شده در صحن و همچنین ایوان ادامه می‌یابد. ایوان دارای چهار مناره است که ترکیب بندی مسجد را حفظ می‌کند و مفهوم هندسی کل بنا را در بر می گیرد.

طراحی مسجد نور 4
طراحی مسجد نور 5

شرکت معماری شیپ

منبع :Designboom