ساختن بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا در استانبول

131

در شهر استانبول، یک پروژه بلندپروازانه در حال ساخت بزرگ ترین و شلوغ ترین فرودگاه دنیا است. فرودگاه جدید شهر استانبول به عنوان یک مرکز جدید عمل خواهد کرد که شرق و غرب را به هم متصل می کند. این مجموعه در سال 2018 افتتاح گردید و تا سال 2028 به اتمام خواهد رسید و ساختمان های آن به گونه ای طراحی شده اند که یک تجربه مسافرت بی نظیر را به مسافرین می دهند.فرودگاه جدید استانبول که فاصله ی اندکی با دریای سیاه دارد، سومین فرودگاه این شهر پس از فرودگاه های آتاتورک و سابیها گوکجه خواهد است. به هرحال، زمانی که این فرودگاه به طور کامل تکمیل شود، فرودگاه آتاتورک بسته خواهد شد.

طراحی و معماری فرودگاه استانبول
طراحی و معماری فرودگاه استانبول

طرح های عظیم در کنار دریای سیاه

شهر استانبول یک مرکز تاریخی به شمار می رود، با یک گام در اروپا و گام دیگر در آسیا. این شهر مکانی بوده است که ارتباط مابین غرب و شرق را برقرار می کرده. به فاصله 35 کیلومتری شمال شهر، ساخت وساز این پروژه به خوبی در حال انجام است، جایی که به مرکز جهان – و بزرگ ترین فرودگاه در دنیا – تبدیل خواهد شد.

این فرودگاه پس از تکمیل، تقریباً به 150 میلیون مسافر در سال ارائه خدمت خواهد کرد – این مقدار بیش از دو برابر فرودگاه Heathrow در شهر لندن در سال 2016 است. با هزینه ای بالغ بر 3/11 میلیارد دلار، دارای 6 باند فرودگاهی، هشت برج مراقبت، 165 پل سوار شدن مسافرین، ظرفیت 500 هواپیما و ترمینال های ریلی خواهد بود که در فضایی بیش از 5/6 میلیون مترمربع (70 میلیون فوت مربع) گسترده خواهد شد.

برنامه ریزی این پروژه در اصل به عنوان جایگزین فرودگاه آتاتورک است که با ظرفیت بیش از حد کار می کند و پنجمین فرودگاه پر ترافیک اروپا تلقی می شود. شرایط امنیتی ناپایدار در اروپا فقط به برجسته کردن نیاز به امنیت قوی تر در تأسیسات جدید را آشکار کرد. این عامل یک الزام اصلی بود که نقش اساسی در طراحی فرودگاه جدید ایفا کرد. طرح ها ی این پروژه شامل فضاهای اضافی و فضاهای آزاد حرکتی بزرگ تر در تمامی بخش ها از جمله پذیرش و نیز خدمات مرکزی و تأسیسات میزبانی نوآورانه، برای بهبود کارایی خطوط هواپیمایی است.

این پروژه به گونه ای طراحی شده است که تجربه ای هوشمندتر و هیجان انگیزتر را به مشتری ارائه می دهد. این پروژه، معیار جدیدی برای نوآوری در فناوری است که شامل پیشرفت هایی همچون سلف سرویس های بیومتریک، واقعیت افزوده، کیوسک های هوشمند، خدمات مبتنی بر رسانه های اجتماعی، چراغ های فرودگاهی که جهت های داخلی را نشان می دهند و چارچوب اینترنت اشیاء که با زیرساختی هوشمند برای ارائه تجربه کاربری بهینه، در ارتباط است.

مخارج جنبی متوسط به ازای هر مسافر در فرودگاه آتاتورک استانبول در سال 2015 برابر 15 یورو بود که به طور قابل توجهی بیشتر از میانگین اروپا به میزان 4/10 یورو است. برای عرضه ی آنچه که افزایش قابل توجهی در تقاضا خواهد داشت، بزرگ ترین فضای فروشگاهی در کل فرودگاه های جهان را به مسافرین ارائه خواهد کرد که بیش از 400 برند لوکس را در خود گنجانده و تجربه ی یک خرید ترکیه ای به نام “شهر مناظر” را به مسافرین می دهد.

طراحی و معماری فرودگاه استانبول
طراحی و معماری فرودگاه استانبول

افکار یک معمار

ما با Gudmund Stokke، شریک اصلی و رئیس نوردیچ، یکی از شرکت های معماری همکار در فرودگاه جدید استانبول مصاحبه کردیم. ”در هر فرودگاهی، مهم ترین مساله، طراحی ساختاری است که مسافت های پیاده روی را به منظور تسهیل عبور و مرور مسافرین، به حداقل برساند.

فرودگاه ها امروزه به عنوان یک مرکز بزرگ، بر درآمدزایی تجاری وابسته هستند و پتانسیل درآمد در استانبول بسیار زیاد است. بسیاری از مردم می آیند و ساکن می شوند، بنابراین نیاز داریم تا فضاهای بزرگی را برای رستوران ها، فروشگاه های معاف از گمرک و بازار خرده فروشی فراهم کنیم. به منظور سریع تر رساندن مردم به این مکان ها، ترمینال را به گونه ای طراحی کردیم تا مسافرین به راحت ترین شکل ممکن به فضاهای تجاری دسترسی پیدا کنند. این امر به معنی رسیدن فرودگاه به درآمد است.

ما می توانیم فضایی ایجاد کنیم که عموم مسافرین و هزاران نفری که در فرودگاه کار می کنند، احساس راحتی کنند. این مکان، دروازه ای به شهر جهانی خواهد بود که دارای هزاران سال قدمت است. در شهر استانبول، فرهنگ غنی و مفهوم تاریخی در کنار یک شهر پیچیده و مدرن از لحاظ فناوری وجود دارد. ما می خواهیم فرهنگ قدیمی را بیان کنیم درحالی که به طور هم زمان به آینده می نگریم. ما این کار را با استفاده از نور و اشکال مختلف در ساخت سقف انجام می دهیم تا احساسی به افراد بدهیم که به استانبول مدرن وارد می شوند. فضای کافی در قسمت ورودی برای ازدحام جمعیت وجود خواهد داشت تا به راحتی حرکت کنند و مابین ساختمان ها، محل های عبور و مروری وجود دارد که بلافاصله به افراد نشان می دهد که به کدام سمت باید حرکت کنند. من اصولی دارم که “ساختمانی طراحی کنم تا به شما بگوید که به کدام جهت حرکت کنید”. فکر می کنم در این پروژه به این اصل رسیده باشیم.

این فرودگاه برای توسعه ترکیه بسیار مهم خواهد بود – برای ملت ترکیه، اقتصاد کشور و مهم تر از همه برای مردم این کشور.”

طراحی و معماری فرودگاه استانبول
طراحی و معماری فرودگاه استانبول
طراحی و معماری فرودگاه استانبول
طراحی و معماری فرودگاه استانبول
طراحی و معماری فرودگاه استانبول

شرکت معماری و طراحی شیپ

منبع : nordicarch.com