طراحی سالن ورزشی پردیس جدید دانشگاه تیانجین

95

طراح: آتلیه طراحی زینگانگ

موقعیت: شهر تیانجین، کشور چین

دسته بندی: سالن ورزشی

مساحت: 18362 متر مربع

سال انجام پروژه:2015

طراحی سالن ورزشی 1

شرح متن ارائه شده توسط معماران.ورزشگاه پردیس جدید دانشگاه تیانجین در شمال بخش جلوی دانشگاه واقع شده است. ساختمان های اصلی شامل یک مرکز ورزشی داخلی و یک استخر شنای سرپوشیده است. فضاهای عمومی این دو ساختمان توسط یک سقف قوسدار بزرگ، به هم متصل شده اند که این فضا میدانی که ورودیهای دو ساختمان را به هم مرتبط میکند را دربر میگیرد .

طراحی سالن ورزشی 2

با توجه به الزامات مربوطه به ابعاد طرح، ارتفاع سقف و کاربرد فضا (اختصاصی یا چند منظوره)، زمین‌های ورزشی مختلف در فضای سالن با فشردگی چیدمان شده و فضاهای عمومی در امتداد آن (سالن عمومی، پل قوس و لابی استخر) با هم مرتبط هستند. این نوع استراتژی طراحی، عمدتاً نه تنها فضای باز و فضای مکان‌های داخلی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث ایجاد ارتفاع‌های متنوعی می‌شود و یک طرح کارآمد و ساده است.

طراحی سالن ورزشی3

هدف عمده این طراحی بر چگونگی سازماندهی منطقی و تکرار واحد‌های فرمی و ساختاری برای ایجاد کاربردی خاص، استفاده از نور محیطی و جو غالب در هر مکان تمرکز دارد. سالن عمومی مرکز ورزشی دارای سقفی با قوس‌‌های نیم‌دایره شیب‌دار، با یک پیست  دو میدانی سرپوشیده به طول 140 متر می‌باشد که از روشنایی روز استفاده می‌کند و چشم اندازی زیبا دارد. ورزشکاران که در مسیر می‌دوند به طور طبیعی بخشی از منظره می‌شوند و روح ورزش در معماری را نشان   می دهند.

طراحی سالن ورزشی 4
پلان سالن ورزشی 1
طراحی سالن ورزشی 5

سقف و دیوارهای بیرونی فضای ورزشی از مجموعه ای از ساختار بتن تقویت شده در سطوح منحنی، قوس‌های استوانه ای و سطوح مخروطی استفاده می‌کنند که فضای گسترده طولانی را پوشش می‌دهند و از پنجره‌های بزرگ کناری روشنایی روز را به داخل انتقال می‌دهند. بافت تکنوتونیک بتن درقالبهای چوبی، در داخل نمایش داده شده است ، و طرح کلی معماری سکوت و تنوع در خارج شکل گرفته است و بدین صورت ساختمان  به وحدت کامل ساختار، فضا و فرم  می رسد.

طراحی سالن کنفرانس 6

در مقایسه با تجسم معماری اغراق گرایانه وتزئیناتی امروزه، این طرح ساختاری، برای دسترسی به زیبایی، آرامش، سادگی و ریتم، ارائه همیشگی”شاعرانه گی” است.

طراحی سالن ورزشی7
طراحی سالن ورزشی 8
طاحی سالن ورزشی9
طراحی سالن ورزشی11
طراحی سالن ورزشی 12
طراحی سالن ورزشی13
طراحی سالن ورزشی14
طراحی سالن ورزشی15
طراحی پلان سالن ورزشی2
طراحی پلان سالن ورزشی3
طراحی پلان سالن ورزشی
طراحی پلان سالن ورزشی 5
طراحی سالن ورزشی16
طراحی سالن ورزشی 17
طراحی سالن ورزشی17

شرکت معماری شیپ

منبع : archdaily