ایجاد چشم‌انداز و حریم خصوصی در طراحی ویلا Chiberta

6

ترکیبی از پنجره‌های بزرگ و کوچک بر روی نمای چوبی این خانه قرار گرفته و در عین حفظ حریم خصوصی، چشم‌اندازهای جالبی را به محیط اطراف ارائه می‌دهند. طراحی ویلا توسط استودیو فرانسوی Atelier Delphine Carrère انجام شده است.

نمای جلویی ویلا که در نزدیکی یک ساحل و درست بیرون از بیاریتز (شهری در فرانسه) قرار گرفته، رو به خانه‌های همسایه است. بنابراین شرکت معماری دو پنجره‌ی مربعی بزرگ را برای دست‌یابی به بهترین چشم‌انداز در نظر گرفته و پنجره‌های کوچکی را نیز برای ارائه‌ی نور به فضاهای خصوصی‌تر خانه در نما ایجاد کرد.

در تضاد با نمای روبرو، پشت خانه دارای نمای شیشه‌ای بزرگی است تا به این وسیله چشم‌اندازهایی از باغچه‌ی طولانی، استخر و جنگل در دوردست داشته باشیم.

معمار توضیح داد: «چشم‌انداز ویلا از جاده حس و حال کاملاً متفاوتی با باغچه‌ی پشتی دارد. از جلو به دلیل نیاز به حفظ حریم خصوصی ساکنین، خانه چندان باز نیست و تنها چشم‌اندازهای خاصی از مناظر اطراف ارائه شده است.»

نمای بیرونی مطابق برنامه‌های طراحی ویلا با نوارهای عمودی باریکی از چوب درخت سرو قرمز پوشیده شده است. معمار این نما را برای ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر با جنگل درخت کاج در اطراف ویلا انتخاب کرده است.

یک استخر کوچک و یک آلاچیق مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در پایین باغ فضایی برای انبار فراهم کرده، به ساختار بخشیدن فضای بیرونی خانه کمک می‌کنند و محل پایان باغ و شروع جنگل را به سادگی نشانه‌گذاری می‌کنند.

اتاق‌ها مطابق برنامه‌ها و نقشه‌های شرکت معماری در سه طبقه پخش شده‌اند. به این ترتیب که چهار اتاق خواب و یک سالن ورزشی در طبقه زیر هم‌کف قرار گرفته و از دسترسی مستقیم به باغ و استخر برخوردار هستند.

در بالای این مجموعه، طبقه‌ی بالای هم‌کف از طریق یک راهروی چوبی در امتداد باغچه دارای دسترسی مستقیم به خیابان است. فضای نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه نیز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا به صورت Lشکل هول یک تراس چوبی در پشت ساختمان چیده شده‌اند و چشم‌اندازی به باغ دارند.

اتاق نشیمن مطابق برنامه‌های طراحی ویلا بیشتر از باقی بخش‌های خانه به سمت بیرون پیشروی کرده است تا به این ترتیب سایه‌بانی برای تراس پایین آن ایجاد شده و ساکنین بتوانند از این فضا استفاده کنند.

بالاترین طبقه که فرمی جعبه‌مانند دارد، اتاق خواب مستر و حمامی اختصاصی را در خود جای داده و به نحوی طراحی شده است که از باقی بخش‌های خانه مستقل باشد. یک پنجره‌ی بزرگ رو به غرب در جلو مطابق برنامه‌های طراحی ویلا به سمت بیرون پیشروی کرده است تا فضایی طاقچه مانند را در کنار پنجره برای نشستن ساکنین فراهم کند. در حالی که پنجره پشتی که رو به شرق قرار گرفته است، چشم‌اندازهای پیوسته‌ای را از جنگل ارائه می‌دهد.

معمار گفت: «اتاق خواب اصلی بلندترین نقطه‌ی خانه است تا امکان داشتن دید ۳۶۰ درجه به مناظر اطراف برای صاحب خانه از این فضا فراهم شود.»

فضای داخلی در تضاد با نمای قرمز رنگ ویلا، دارای پالت رنگی سردتری است که شامل طیف‌های متنوعی از خاکستری و سفید می‌شود. کفپوش بتنی جلاداده شده نیز این ترکیب رنگی را تکمیل کرده است.

این کفپوش‌های بتنی با جذب گرمای خورشید در ساعات روشنی هوا، به حفظ حرارت فضای داخلی کمک کرده و با خنک شدن هوا در طول شب، این گرما را به آرامی به محیط منتقل می‌کنند. سیستم گرمایش از کف نیز مطابق برنامه‌های طراحی ویلا ، گرمای مضاعفی را در زمستان تأمین می‌کند.

از بتن برای ساخت راه‌پله‌ای با نرده‌های باریک نیز استفاده شده که از یک طرف برای ایجاد امنیت با پنل شیشه‌ای بسته شده است.

پنل‌های شیشه‌ای بزرگ مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا به بخشی از کف بین طبقه‌ی هم‌کف پایینی و بالایی اضافه شده‌اند تا به این ترتیب تابش نور خورشید بین این دو طبقه افزایش پیدا کند.

اتاق‌های دور تا دور خانه مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا دارای پنجره‌های بلند به ارتفاع سقف و کابینت‌هایی تعبیه‌شده در سقف هستند که باعث تأکید بر ارتفاع فضا می‌شوند. حمام‌ها دارای سینک‌های دستشویی چسبیده به دیوار و کابینت‌هایی هستند که برای ایجاد ظاهری ساده و کارآمد کاملاً در میان طاقچه‌ها قرار گرفته‌اند.

عکاس: Antoine Huot

منبع: Dezeen