طراحی پارکینگ ویلا SR در هلند

33

با طراحی پارکینگ ویلا که بطور ویژه طراحی شده، صاحب این خانه در هلند می‌تواند اتومبیل خود را از یک رمپ با شیب ملایم به فضای مسقفی براند که چشم‌اندازی از مناظر هموار اطراف را قاب می‌گیرد. طراحی ویلا توسط شرکت معماری ریتسما و شرکا (Reitsema & Partners) انجام شده است.

استودیو محلی ریتسما و شرکا، طراحی ویلا SR را برای یک زوج حدوداً پنجاه ساله انجام دادند که یک زمین با چشم‌اندازی به حومه‌ی شهر خارج از محدوده‌ی شهر هلندی ریسن (Rijssen) خریداری کرده بودند.

رمپ و محل پارک اتومبیل مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در مقابل خیابان قرار گرفته‌اند تا از این طریق چشم‌انداز مستقیمی به قله‌ی کوهستان هلتربرگ در دوردست به ساختمان ارائه دهد.

شرکت معماری در مورد این پروژه طراحی ویلا توضیح داد: «طراحی ویلا SR که برای روبرو شدن با این منظره‌ی زیبا انجام شد، به سادگی و بسیار طبیعی مناظر اطراف را مانند قاب عکسی بزرگ ثبت کرده و به زیبایی بیشتر آن کمک می‌کند.»

«ایجاد این منظره‌ی زیبا نه تنها برای ساکنین ساختمان، بلکه به سود رهگذران نیز هست. چرا که طراحی ویلا پیوند خوبی را بین منظره اطراف و محله ایجاد کرده است.»

این بازشو مطابق برنامه‌های ساخت و طراحی داخلی ویلا ، ساختمان را به دو بخش تقسیم کرده است. به این ترتیب که فضاهای زندگی در نیمه‌ی بزرگتر، از یک واحد انباری و فضاهای تفریحی در سمت دیگر پارکینگ جدا شده‌اند.

در ابتدا مشتریان در نظر داشتند که طراحی ویلا به متراژ ۳۵۰ متر مربع در سایت انجام شود. اما به جای آن تصمیم گرفتند که نیمی از این متراژ را به طراحی و ساخت ویلا اختصاص دهند و به جای آن بر روی کیفیت متریال و کاهش مصرف انرژی تمرکز داشته باشند.

اولویت ما در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، بهره بردن حداکثری از مناظر اطراف در داخل اتاق‌های نشیمین، آشپزخانه‌ی مجاور و فضای داخلی بود. این امر با استفاده از نمای کاملاً شیشه‌ای پشتی و جداسازی فضاها با تنها سه دیوار و سه پل کرومی کم‌قطر به منظور مهار کردن سقف محقق شد.

درهای کشویی مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا ، فضاهای نشیمن را با تراس بیرونی مرتبط کرده‌اند که در کل طول ساختمان توسعه پیدا می‌کند. این فضای خارجی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا در زیر پیش‌آمدگی سقف قرار گرفته و سایه‌بانی را برای پناه گرفتن از تابش تند آفتاب در فصل تابستان فراهم می‌کند.

یک بازشو روی سقف در کنار فضای پارک اتومبیل، امکان ورود نور طبیعی به فضای عرضی مجاور اتاق نشیمن را فرهم می‌کند و به این ترتیب مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا می‌توان از این فضا به عنوان اتاق غذاخوری تماماً نقاشی‌شده استفاده کرد. یک در کشویی دیگر مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا نیز برای مخفی کردن این بخش از خانه از خیابان و جلوگیری از وزش باد از لای بازشوها کاربرد دارد.

پشت نمای آجری و در لبه‌ی خانه، مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا یک پاسیو کوچک به آشپزخانه ارتباط پیدا کرده تا به این ترتیب فضای کوچک و دنجی برای صرف صبحانه خانواده فراهم شود.

دو اتاق خواب که مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در ضلع رو به خیابان قرار گرفته‌اند، توسط درهای کشویی از هم جدا شده‌اند که رو به فضای کمد لباس‌ها و امکانات اتاق خواب اصلی باز می‌شوند.

آجرهای مورد استفاده در این پروژه طراحی و ساخت ویلا به صورت سفارشی با اضافه کردن کمی خاک رس زرد رنگ ساخته شده‌اند. این آجرها سپس در قلب کوره حرارت دیده‌اند تا به این ترتیب رنگ‌ها و بافت‌های متنوعی را در کنار نمای شیشه‌ای ویلا ایجاد کنند.

منبع: Dezeen