طراحی ویلا با چوب کاج در سوئد

47

برای پوشش کلی این خانه از نما گرفته تا فضای داخلی و دور تا دور تراس از چوب کاج سیبریایی استفاده شده است. طراحی ویلا توسط معمار جان ساندبرگ (Jhon Sundberg) انجام شده است.

طراحی ویلا در چند قدمی دریا و در سه طبقه انجام شده است که هر کدام به عملکردهایی مانند فضای زندگی، گاراژ و یک اتاق کوچک مهمان برای بستگان سالمند صاحبخانه اختصاص داده شده‌اند.

خانه‌ی اصلی دارای پلانی Lشکل است که با درختان بلند کاج احاطه شده است. یک تراس مطابق طراحی ویلا در طول دو لبه‌ی داخلی خود کشیده شده و بخشی از آن با یک سقف زاویه‌دار پیش‌آمده از لبه‌ی بام پوشیده شده است.

معمار درباره این پروژه طراحی و ساخت ویلا گفت: «زندگی در اینجا برای یک خانه‌ی مستقل به شکل معمول آن رایج است و هم‌جواری با جنگل، دریا و محیط سرسبز نزدیک آن ارتباط نزدیک با طبیعت را برای ساکنین فراهم می‌کند.»

طراح افزود: «هدف اولیه‌ی این پروژه طراحی و ساخت ویلا هماهنگی با سایت و در عین حال ایجاد فضاهای محیطی با خصوصیات متمایز بود.»

اتاقی در یک انتها مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا به باغچه‌ی زمستانی اختصاص داده شده و با دیوارهای شفاف پوشیده شده است. این دیوارها دارای بازشوی تاشو هستند که این فضا را به محوطه‌ی تراس مرتبط می سازند.

پنجره‌هایی با ارتفاع سقف و درهای کشویی مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در طول نمای رو به تراس و باغ امتداد یافته‌اند. در دیوارهای رو به جاده و املاک همسایه‌ها مطابق برنامه‌های طراحی ویلا به دلیل حفظ حریم خصوصی، کمتر از شیشه و بازشو استفاده شده است.

ساختمان مطابق برنامه‌های طراحی ویلا دارای یک قاب چوبی است که توسط یک دودکش شومینه با آجر خاکستری مهار شده است. این دودکش باغچه‌ی زمستانی را از فضای نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه‌ی باز و وسیع جدا می‌کند.

فضای ترکیبی حمام و رختشویی پوشیده با کاشی‌های سبز رنگ مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در گوشه‌ی خانه قرار گرفته است. در حالی که بال دیگر خانه، مطابق برنامه‌های طراحی ویلا ، اتاق خواب، حمام اصلی، فضای تعویض لباس و یک سونا را در خود جای داده است.

پوشش چوب کاج در طراحی نمای ویلا به صورت نوارهای عمودی مورد استفاده قرار گرفته و در طول سقف نیز به همان صورت ادامه پیدا می‌کند.

دیوارهای داخلی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا با لمینت‌های چوبی بزرگتر پوشیده شده‌اند. برای سطوحی مانند اطراف قفسه‌ها، درهای کابینت‌ها و پارتیشن‌های کشویی نیز از همان پنل‌های چوبی استفاده شده است.

چوب در طراحی ویلا و خانه‌های سوئدی کاربرد بسیاری دارد. از نمونه‌های دیگر طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا چوبی می‌‌توان به یک خانه ییلاقی در لبه‌ی یک تنگه در ویندو (Vindo) اشاره کرد. یک مجموعه کابین سه‌تایی در شمال کشور نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

کف‌سازی آجری در فضای اصلی خانه مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا انتخاب شده است. این کف‌سازی در فضای بیرون نیز امتداد یافته و به عنوان مسیری ارتباطی بین سه بخش ساختمان عمل می‌کند.

گاراژ و اتاق مهمان مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا هر دو دارای فرم مستطیلی بوده و در نزدیکی جاده قرار گرفته‌اند. چوب کاج مورد استفاده در این فضاها در دو نوع متفاوت است و به این ترتیب نوعی پیوند بصری در طراحی داخلی ویلا ایجاد کرده و در عین حال تفاوت فضاها را به صورت ملایمی آشکار می‌کند.

اتاق مهمان مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا متشکل از یک اتاق بزرگ و یک حمام است. فضای گاراژ نیز گنجایش دو اتومبیل را دارد. طراحی باغچه توسط معمار منظر آندرس فولکسون (Anders Folkessin) به نحوی انجام شده که طبیعی و بکر به نظر برسد.

معمار گفت: « باغچه با الهام از زمین‌های این محدوده‌ی توسعه‌نیافته با مسیرهای باریکی طراحی شده است که به علفزار و سنگ‌های پوشیده با خزه ختم می‌شوند.»

عکاس: مارکوس لیندروث (Markus Linderoth)

منبع: Dezeen