طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد

85

معمار سوئدی، مکس هلست (Max Holst) برای طراحی ویلا جنگلی از رنگ‌های سنتی سوئدی استفاده کرده و نمایی تماماً سیاه به این خانه‌ی جنگلی خارج از استکهلم بخشید.

طراحی ویلا دو طبقه تورسبی (Torsby) برای یک پروژه توسعه املاک سو‌ئدی به نام استروما (Strömma) توسط معمار مکس هلست انجام شد. سایت ویلا زمینی جنگلی واقع در وارمدو (Värmdö) یک منطقه‌ی زیبا و دیدنی است که بخشی از مجمع‌الجزایر استکهلم را تشکیل می‌دهد. رنگ به کار رفته در نمای ویلا از معدن مس فالون (Falun) در دالارنا به دست آمده است.

این رنگ به صورت سنتی قرمز است و از قرن شانزده میلادی برای پوشش کلبه‌های چوبی و انبارها کاربرد داشته است. اما هلست در اینجا رنگی سیاه و طبیعی برای نمای ویلا در نظر گرفت تا به ساکنین این امکان را بدهد که این اقامتگاه در بستر سرسبز جنگل بهتر دیده شود و بیشتر شبیه خانه احساس شود.

خانه مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در شمالی‌ترین گوشه‌ی سایت قرار گرفته است. این محدوده به ظاهر بهترین شرایط زمین و خاک را داشته است. از طرف دیگر نیز خانه پشت به جاده و یک ساختمان کوچکتر در آن نزدیکی واقع شده است.

معمار و کارشناس املاک بر روی چیدمان‌های مختلف و کانسپت‌های متعدد طراحی و ساخت ویلا با هم کار کردند اما در نهایت بر روی یک ساختمان جمع و جور دو طبقه با خطوط صاف و نمایی رو به جنوب به توافق رسیدند

نظر کارفرما در مورد طراحی ویلا جنگلی

دنیز بلوز (Deniz Bulus) کارشناس توسعه املاک که پیش از این در پروژه طراحی ویلا جنگلی چوبی در ویندو نیز با هلست کار کرده بود، توضیح داد: «چالش ما در این پروژه طراحی ویلا پیدا کردن راهی برای ساخت یک خانه نسبتاً بزرگ بدون تأثیرگذاری زیاد بر روی مناظر اطراف، در عین برجسته‌سازی و ارتقاء ویژگی‌های موجود در محل بود.»

وی گفت: «برای مقابله با ایجاد ظاهری جعبه مانند و بهبود حجم، یک بالکن مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در نمای جنوبی اجرا شد. این بالکن فضای داخلی خانه را با مناظر طبیعی اطراف مرتبط می‌کند. به این ترتیب شما می‌توانید آزادانه از اتاقی به اتاق دیگر رفته و همچنان از چشم‌انداز زیبای اطراف لذت ببرید.»

سازه اصلی مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا بتن است. اما طبقه‌ی بالا در تمام جهات با چوبی سیاه‌رنگ پوشیده شده است. این چوب سیاه رنگ مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا، دور تا دور بالکن نیز کشیده شده و آن را از عناصر دیگر موجود در حجم مصون نگه داشته اشت.

دیوارهای حامل بتنی مطابق برنامه‌های ساخت و طراحی داخلی ویلا ، یک تراس را در جبهه‌ی جنوبی ساختمان و جلوی ملک قاب گرفته و این امکان را به ساکنین می‌دهند که از هوای آفتابی نهایت استفاده را ببرند. در پشت آن مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا یک در چوبی نقش ورودی اصلی خانه را ایفا می‌کند و یک مجموعه درهای شیشه‌ای شفاف نیز به فضای غذاخوری باز می‌شوند.

اتاق نشیمن مطابق برنامه‌های طراحی ویلا جنگلی در جبهه‌ی غربی ساختمان و در انتهای طبقه‌ی هم‌کف جای‌گذاری شده است. در اینجا مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا، هیچ دیواری برای جدا کردن نشیمن از آشپزخانه و غذاخوری وجود ندارد. اما با استفاده از اختلاف سطح و انتخاب مبلمان متفاوت برای بخش‌های مختلف جداسازی فضاها انجام شده است.

یک ووید در طبقه اول مطابق برنامه‌های طراحی ویلا جنگلی سقفی به ارتفاع دو طبقه را برای فضای نشیمن به وجود آورده و امکان دید به سالن طبقه اول و اتاق مطالعه را فراهم می‌کند.

طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _12
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _13
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _11
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _14

بلوز توضیح داد: «برنامه‌ریزی و چیدمان در این پروژه طراحی و ساخت ویلا بسیار ساده است. در طبقه هم کف فضای ورودی، غذاخوری و نشیمن وجود دارد و می‌توان کارهای خانه مانند پخت و پز و شستن لباس‌ها را نیز در این طبقه انجام داد.»

وی گفت: «طبقه بالا بیشتر به اتاق‌های خواب و کار اختصاص داده شده است اما اتاقی برای بازی کودکان نیز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در این طبقه گنجانده شده است. این دو طبقه از طریق نشیمن وسیع به یکدیگر مرتبط می‌شوند.»

مطابق طراحی ویلا ، در اینجا سه اتاق خواب داریم که تمام آنها از یک حمام اشتراکی بهره‌مند است. یک اتاق میهمان نیز علاوه بر آن دورتر از اتاق‌های دیگر و در انتهای طبقه هم‌کف قرار گرفته است.

فضای پارکینگ نیز مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا برای گنجایش دو ماشین منظور شده و در زیر پیش‌آمدگی‌ سقف طبقه بالا قرار گرفته است.

طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _15
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _01
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _20
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _17
طراحی ویلا جنگلی با نمای سیاه در سوئد _07

عکاس: فردریک بوکاری (Fredric Boukari)

منبع: Dezeen