طراحی ویلا سنگی

29

شرکت معماری گرینفیلد (Greenfield ) در مونترری مکزیک از دیوارهایی با متریال خاک کوبیده و سنگ‌های ناهموار برای چارچوب اتاق‌های این ویلا استفاده کرد. طراحی ویلا برای کارکنان یک مرکز حفاظت از حیوانات وحشی در پارک طبیعی مدرس دل کارمن (Madres del Carmen) انجام شده است.

ویلا کیو (Cave) به معنی غار، در لس پیلارس (Los Pilares) واقع شده است که یک مرکز حفاظت شده ۵۰۰۰ هکتاری است و بر بلندای تپه‌ی کوه‌های شرقی سیرا مادر (Sierra Madre) قرار گرفته است. جایی که پژوهشگران در حال گسترش گله‌های حیوانات بومی از جمله گوسفند برایتون (نوعی گوسفند کوهی آمریکایی) هستند.

هیچ اتاقی در برنامه‌های طراحی ویلا کیو منظور نشده است. چرا که تنها کاربری این ویلا برای استراحت و برقراری ارتباطات اجتماعی بین پژوهشگران بوده است. فضاهای اصلی موجود در برنامه‌های طراحی داخلی ویلا عبارتند از یک فضای نشیمن و غذاخوری بزرگ با چشم‌اندازی وسیع به منظره‌ی دیدنی و باشکوه کوهستان.

بنیان‌گذار شرکت گرینفیلد کنجی لوپز ریورا (Kenji L’opez Rivera) طراحی ویلا را بر اساس تمایل به استفاده از متریال‌های طبیعی و قابل بازیافت انجام داد که به آسانی در محل یافت شده و مناسب بافت روستایی این محدوده هستند.

وی توضیح داد: «طراحی و ساخت ویلا همانند معماری سنتی مستقیما‌ً با توجه به شرایط سایت و با احجام پایه و حتی ابتدایی انجام شده است که توسط متریال‌های در دسترس محلی ایجاد شده و رنگ و بافت خود را مستقیماً از مناظر اطراف گرفته‌اند.»

برای ایجاد دیوارهای قطور در راستایی جبهه‌های جنوبی و غربی ساختمان با پلان Lشکل، مطابق برنامه‌های این پروژه طراحی و ساخت ویلا از سنگ‌های عظیمی استفاده شد. در جای دیگر، خاک کوبیده (متریال ساختمانی که با فشرده کردن خاک مرطوب به دست می‌آید.) دیوارهایی با لایه‌های مواج را تشکیل داده است که بر روی یک پایه‌ی سنگی قرار گرفته‌اند.

قاب‌بندی سازه‌ای ساختمان مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا با استفاده از چوب و بتن انجام شده است. متریال آهن مواج و چوب سخت نیز از راه‌آهن متروکه در نزدیکی سایت به دست آمده و در این پروژه طراحی ویلا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

لوپز ریوار گفت: «به دلیل طبیعت بکر و جداافتادگی مکانی، استفاده از منابع موجود و استفاده مجدد از متریال‌های ساختمانی در دسترس در این محدوده از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستم ساخت ویلا متشکل از سنگ‌های رودخانه‌ای، چوب درخت کاج، خاک کوبیده و بتن است. تمام متریال‌ها در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، المان‌هایی با بافت غنی هستند که منظره‌ی چند رنگ غروب خورشید در این حوالی را تداعی می‌کنند.»

وی افزود: «این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا در بازدید اولیه مانند غاری به نظر می‌رسد که بخشی از آن در دل زمین فرو رفته است و از خارج نیز مانند پناهگاهی در داخل زمین دیده می‌شود که امکان لذت بردن از فضای گرم داخل را برای ساکنین فراهم می‌کند.»

چیدمان فضاها و طراحی داخلی ویلا در اطراف یک فضای نشیمن اشتراکی انجام شده است که ارتفاع آن بیشتر از اکثر اتاق‌های موجود است. پله‌های بتنی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا از هم‌کف به دل زمین ختم می‌شود که در آن یک فضای غذاخوری وسیع برای صرف غذا در کنار یکدیگر وجود دارد.

هر دو این فضاها مطابق برنامه‌های‌ طراحی داخلی ویلا دارای دیوارهای شفافی هستند که به سمت تراس باز شده و چشم‌انداز بسیار زیبایی به کوهستان و طبیعت وحشی اطراف برای ساکنین فراهم می‌کنند.

یک آشپزخانه و فضای باربیکیو مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در کنار یکدیگر و در ضلغ جنوب غربی ساختمان قرار گرفته‌اند. حمام و سرویس بهداشتی مطابق برنامه‌های طراحی ویلا یک فضای سه‌گوشه را در مقابل راهرو اشغال کرده است. یک معبر پیچ در پیچ نیز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا به سردابی در زیرزمین ختم می‌شود.

عکاس: آدرین لیگانو (Adria’n LIaguno)

منبع: Dezeen