طراحی ویلا کنار دریاچه با نمای منبت کاری شده

12

الگوهای تزئینی بر روی صفحات چوبی حک شده‌اند که نمای ویلا کنار دریاچه‌ای در غرب اتریش را تشکیل می‌دهند. طراحی ویلا توسط معمار اهل وین، آلکساندر دیم (Alexander Diem) انجام شده است.

این ملک تحت عنوان ویلای کنار دریاچه شناخته می‌شود و در واقع به خانواده‌ای در زمینه‌ی روستایی تعلق دارد.

در این پروژه طراحی و ساخت ویلا ، حریم خصوصی از اهمیت بسیاری برخوردار بود. به این ترتیب معمار طراحی نمای ویلا و فضای داخلی را به نحوی انجام داد که از دید مزاحم محافظت شده است. بدون اینکه جلوی ورود نور طبیعی به داخل خانه گرفته شود.

طراحی ویلا به صورت لایه‌لایه انجام شده است. به نحوی که بیشتر فضاهای خصوصی در مرکز قرار گرفته‌اند. تراس‌ها مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا دور تا دور محیط ساختمان کشیده شده‌اند. اما به آسانی پشت کرکره‌های مشبک تاشو پنهان می‌شوند.

معمار گفت: «حریم خصوصی در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا نکته‌ی کلیدی و اساسی بود. در دوره‌ای که کمتر کسی به حریم خصوصی خانه اهمیت می‌دهد، این پروژه طراحی و ساخت ویلا دارای سلسله‌مراتب فضاهای خصوصی و عمومی است.»

وی افزود: « طراحی ویلا کنار دریاچه به نحوی است که با نزدیکتر شدن به آن، خصوصی‌تر و آرام‌تر ظاهر می‌شود.»

صفحات منبت‌کاری شده با جزئیات زیاد تمام چهار جهت ساختمان را در این پروژه طراحی و ساخت ویلا در برگرفته‌اند. این نوع طراحی نمای ویلا برگرفته از تکنیک ساختمان‌های سنتی ناحیه‌ی کوهستان آلپ است. اما طرح‌ها و نشانه‌های گیاهی، میوه و سبزیجات نیز با هدف ادای احترام به برداشت محصول در این منطقه در طراحی نمای ویلا استفاده شده است.

صفحات منبت‌کاری شده مطابق برنامه‌های طراحی ویلا دارای لولاهایی هستند که به آنها امکان تا شدن و کنار رفتن را در مقطع می‌دهند. با باز شدن این لولاها نمای شیشه‌ای و شفاف ویلا نمایان می‌شود و با بسته شدن آنها سایه‌هایی در فضای داخلی ایجاد می‌شود که معمار آنها را تحت عنوان کاغذ دیواری‌های عجیب و غریب توصیف می‌کند.

جداسازی فضاها در چهار طبقه مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا بسیار سخاوتمندانه انجام شده است. همچنین مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا یک طبقه در زیر هم‌کف قرار گرفته است و طبقه‌ی روی آن به عنوان یک نیم‌طبقه برای طبقه‌ی زیر هم‌کف عمل می‌کند.

معمار در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، تناسبات هر اتاق را بر اساس میزان استفاده از آنها در نظر گرفت. این امر باعث ایجاد یک فضای نشیمن وسیع و دلباز با سقفی به ارتفاع پنج متر شد. در عین حال در برنامه‌های طراحی داخلی ویلا فضای بسیار محدودتری به راه‌پله اختصاص داده شده است.

برخلاف طراحی نمای ویلا که با خطوط صاف انجام شده است، اتاق‌ها مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا دارای لبه‌های منحنی هستند. این امر به منظور ایجاد محیطی دنج و صمیمی در برنامه‌های طراحی داخلی ویلا لحاظ شده است.

یک گاراژ مطابق برنامه‌های طراحی ویلا با حجمی قابل توجه از یک طرف ملک با حجمی سفید رنگ به سمت ورودی تورفته‌ی ساختمان امتداد پیدا می‌کند. طراحی فضای ورودی با یک در با جزئیات ریز و زیبا توسط هنرمند پالمن دجانوف (Palmen Dejanof) با اشاره به خانه‌های تاریخی این کشور انجام شده است.

تخته‌های توفال چوبی مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا ، راه‌پله را پوشانده‌اند. یک اثر هنری از نیک ابرتالر (NiCk Oberthaler) نیز در تراس طبقه‌ی هم کف به کار رفته است.

عکاس: اندریس بالون (Andreas Balon)

منبع: Dezeen