طراحی ویلا Gusu Aristo در یک محله‌‌ی سنتی در چینی

149

طراحی ویلا Gusu Aristo در مرکز شهر سوژو چین و بعد از عمارت Surging Wave انجام شده است. این منطقه در مرکز شهر بافتی بسیار سنتی دارد. فرهنگ غالب در این محدوده، باعث شد که معماران تمی کلاسیک را برای این پروژه طراحی ویلا به صورت مجتمع مسکونی انتخاب کنند.

نیاز به ۰/۶۴ درصد محوطه‌ی سایت برنامه‌ریزی و بخش‌بندی آن محدودیت‌هایی را ایجاد کرد. پس از آن چگونگی حفظ بافت سنتی این محدوده با این حجم از محدودیت‌ها نیز بسیار چالش‌برانگیز بود. طراح می‌خواست این پروژه طراحی ویلا ، چیزی بیشتر از یک مجتمع مسکونی بوده و محله‌ای چندمنظوره با روحی هنرمندانه خلق کند.

با وجود طراحی محوطه در محدوده‌ی ویلا، یک باغ‌راه زیبا نیز در ابتدای ورودی مجتمع، چشم‌اندازی مستقل را ارائه می‌دهد. این باغ‌راه در جبهه‌ی غربی مجموعه امکان ایجاد حس و حال یک باغ سنتی را فراهم می‌کند. مردم از طریق این باغ‌راه به محله وارد می‌شوند. در حین قدم زدن به این منظره‌ با مسیر زیبا، افراد می‌توانند حسی شاعرانه را در معماری مجموعه دریافت کنند.

به جای القای حس و حال سنتی به مراجعین از طریق برخی نشانه‌های شاخص مانند باغ صخره‌ای، تیم طراحی می‌خواست که فضا بیان خودش را داشته باشد. فضای کلاسیک و زیبایی طبیعت است که جو سنتی را به شکل دلپذیری ایجاد می‌کند.

  • محل پروژه: سوژو، چین
  • معماران: شرکت معماری Dushe در شانگهای
  • متراژ: ۲۹۷۹۹ متر مربع
  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • عکاسان: Shengliang Su و Yong Zhang

دیوار سفید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری شرقی است. در مجموعه پروژه‌ی طراحی ویلا Gusu aristo نیز دیوارهای سفید نقش بسیار مهمی در ظاهر و نما ایفا می‌کنند. این دیوارهای سفید بهترین بوم‌ها برای ایجاد بازی نور و سایه و ایجاد جلوه‌های جادویی برای مراجعین هستند و حسی شاعرانه و صلح‌آمیز به محیط منتقل می‌کنند. با این حال از نظر اجرایی را سخت کرده‌اند. برای حفظ لایه‌ای نرم در سطح پایانی نمای ویلا ، سنگ‌های هدر رفته به پودر سنگ تبدیل شده و با بتونه ترکیب شده‌اند

برای دیوارهای اصلی در این مجموعه پروژه طراحی ویلا ماسه‌سنگ سفید پرتغالی را انتخاب کردیم. از طرف دیگر، مشکلات عدیده‌ای مانند ایجاد عایق رطوبتی و حرارتی به همراه کنترل کیفیت و ماندگاری بلندمدت متریال در نظر گرفته شده و به این ترتیب به جای روش اتصال نهایی از روش چسباندن برای ایجاد روکش نهایی نمای ویلا استفاده شد.

سقف ویلا دارای فرم دایره‌ای خاصی است. برای ساخت سقف در این پروژه مجموعه طراحی ویلا ، ما کاشی‌های سقف را با ورقه‌های تیتانیوم روی جایگزین کردیم تا ظاهری درخشان و زیبا ایجاد شود. علاوه بر این، ورقه‌های تیتانیومی در ترکیب با تایل‌های سنتی با روش اتصال منحصر به فردشان، عایق بهتری در برابر رطوبت هستند و اتلاف حرارتی بسیار کمتری نیز دارند.

منبع: archdaily