طراحی ویلا R مطابق با نیاز کودکان کارفرما

11

اتاق‌های خواب کودکان و فضای بازی آنها مطابق برنامه‌های طراحی این ویلا در زیرزمینی نمایان قرار گرفته است. طراحی ویلا توسط شرکت معماری اسکاندیناویایی CF Møller در مرز جنگلی واقع در آرهوس دانمارک انجام شده است.

ویلا R فضایی مسکونی به متراژ ۳۰۰ متر مربع بوده و در دو طبقه ساخته شده است. طبقه‌ی بالا درست بالای طبقه‌ی هم‌کف قرار گرفته و مطابق برنامه‌های طراحی ویلا ، فضاهای زندگی اصلی و اتاق خواب مستر را در خود جای داده است. زیرزمین نیز مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا ، آزاد رها شده است تا فضاهای مختص کودکان را در خود داشته باشد.

شرکت معماری که پروژه‌های سابق آن بسیار متنوع است و از یک آسمان‌خراش چوبی تا موزه هنر و صنایع دستی را شامل می‌شود، بعد از درخواست کارفرما مبنی بر طراحی ویلا متناسب با نیاز کودکان، به این ایده دست یافت. اما باید گفت که مقرارت و ضوابط محلی طراحی و ساخت ویلا نیز در این طرح و کانسپت نقش داشتند.

این مقررات سفت و سخت برای طراحی و ساخت ویلا مبنی بر این است که ساختمان نمی‌تواند بیشتر از یک طبقه ارتفاع داشته باشد و همچنین تنها می‌توان بیست درصد سایت را به ساخت ویلا اختصاص داد. در جواب، معماران یک طبقه زیر هم‌کف را در طراحی ویلا گنجاندند که تحت عنوان «طبقه‌ی نوگلان» آن را توصیف می‌کنند.

شرکت معماری گفت: «راه‌حل ما در این پروژه طراحی ویلا ایجاد یک فضای پارتر (زیرزمینی که معمولاً برای گل‌کاری در فضای سبز سبک فرانسوی کاربرد دارد.) و استفاده از زیرزمین ساختمان بود تا بتوانیم اتاق‌های خواب کودکان، فضای بازی و دسترسی به پاسیور از این طریق محقق سازیم.»

معماران افزودند: «بخش بالاتر با روکش روی با رنگی تیره پوشانده شده و به نحوی است که گویی بالای طبقه‌ی زیرزمین معلق است.»

پانل‌های روی به رنگ تیره سطح دیوارهای خارجی و همچنین قاب‌های به کار رفته در نمای ویلا را پوشانده است. اما جبهه‌ی شمالی و جنوبی نمای ویلا دارای پنجره‌های سرتاسری از کف تا سقف است و چشم‌اندازهایی را از درختان و مناظر سبز اطراف ارائه داده و نور طبیعی فراوانی را به فضای داخلی خانه فراهم می‌کنند.

شرکت معماری افزود: «با الهام از رابطه‌ی منحصر به فرد ویلا با جنگل، هدف ما طراحی ویلا به نحوی بود که جنگل را از طریق پنل‌های شیشه‌ای به داخل خانه آورده و زمینه‌ای را برای فضاهای زندگی داخلی ایجاد کنیم که هم‌گام با تغییر فصل چهره عوض می‌کند.»

ورودی اصلی مطابق طراحی ویلا از طریق یک تراس وراندا در جلو ویلا ایجاد شده است که پاسیوی مرتبط به طبقه زیر هم‌کف را پوشش می‌دهد.

فضاهای نشیمن و غذاخوری مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا ، نیمی از طبقه را به خود اختصاص داده‌اند. مبلمان به کار رفته در طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا اغلب تک‌رنگ انتخاب شده‌اند. اتاق نشیمن مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا هول یک شومینه‌ی مرکزی قرار گرفته است که فضای آشپزخانه را از سالن جدا می‌سازد.

اتاق خواب مستر اختصاصی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا در جبهه‌ی شمال شرقی واقع شده و یک اتاق مهمان نیز در فضای پشت راه‌پله مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا گنجانده شده است.

یک نورگیر سقفی مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا بر فراز راه‌پله قرار گرفته و آن را روشن می‌کند. این راه‌پله به سمت مرکز زیرزمین و فضای بازی کودکان پیش می‌رود. دو اتاق خواب کودکان مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا حول محیط زیرزمین سازمان‌دهی شده‌اند و هر دو آنها رو به پاسیو باز می‌شوند.

طراحی و ساخت ویلا R در انتهای سایت و در نزدیک‌ترین محل ممکن به درختان انجام شده است. این امر امکان ایجاد یک پارکینگ مسقف در جلو ویلا را به معماران داده است.

عکاس: جولین ویر (Julian Weyer)

منبع: Dezeen