طراحی و معماری کلیسای نور مقدس

243

کلیسای نور مقدس که رو به شهر باز می‌شود، به صورت راهرویی پیوسته از میدان در خیابان اصلی تا سالن لابی در داخل کلیسا، طراحی شده است که پارک مجاور آن نیز در پشت کلیسا قرار دارد. لابی کلیسا به صورت روباز است. سالن به صورت افقی به اطراف باز می‌شود به گونه‌ای که با شهر تجدید حیات می‌کند و این کلیسا یک فضای باز و روشنی را به اطراف خود عرضه می‌کند. از آنجایی که یک کلیسای مدرن دارای تأسیسات پیچیده‌ای است که افراد بسیاری در آن عبادت کرده، مشارکت می‌کنند و تشکیل جلسه می‌دهند، ایجاد فضاهایی کارآمد و یک سیستم جریان حرکتی ضروری بوده و از طرفی دیگر، فضاهای متفاوتی در زمینی باریک و زیر زمین جمع شده‌اند که باید به عنوان یک مکان عبادت به کار گرفته شوند. بنابراین، کلیسای نور مقدس، که در منطقه پایین‌شهر Dunsan، دائجون، قرار گرفته، متشکل از سه بخش زیر است :

طراحی معماری کلیسا مدرن

طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن

میدان بیرونی و نمای ملایم

کلیسای نور مقدس فضای واقع در خیابان روبرویی را به طور کامل به یک پارکینگ زیرزمینی اختصاص داده است. سقف این پارکینگ می‌تواند در مواقع اضطراری به عنوان یک پارکینگ رو باز مورد استفاده قرار گیرد، اما معمولاً به عنوان یک فضای چندمنظوره روباز برای مردم به کار می‌رود، همانند میدانی در جلوی یک کلیسا در اروپا. برج صلیب و راهرو، چشم اندازهای شهر هستند و پشت کلیسا از جاده، قابل تشخیص است. ساختمان کلیسا به همراه ساختمان‌های اطراف، به طور هم‌زمان هم محدودکننده هستند و هم مفهومی را تعریف می‌کنند. دیوار منحنی فرورفته در نمای کلیسا، نه تنها به عنوان یک ویژگی تزئینی عمل می‌کند، بلکه به عنوان دیواری عمل می‌کند که معماری کلی فضای داخلی و خارجی کلیسا را مشخص می‌کند. این یک مفهوم اساسی برای کلیسا است که به افراد خوشامدگویی می‌گوید، درست همانند اینکه میدان یا شهر را احاطه می‌کند. کلیسا امیدوار بود که این ویژگی به صورت یک نمونه استعاری از زندگی ملایم مسیح باشد. این نما، اولین برداشت از کلیسای نور مقدس و کالبدی درخشان از نورهای رنگی متغییر، بازتابی از نام کلیسا است.

طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن

فضای عبادت خوشایند و هماهنگ

فضای عبادت زیرزمین حاوی حداکثر تعداد صندلی ممکن است. همچنین، طرح ریزی این فضا بدون صندلی‌های بالکن، عمدی بوده تا فضایی ایجاد شود که به اجماع افراد کمک کند. فضای عبادت زیرزمین بسیار جادار بوده و دسترسی مستقیم به این فضا از خارج به جای سالن لابی، از طریق یک باغ انجام می‌شود. فضای عبادت زیرزمین به دور از سر و صدای شهر است که در نتیجه مکانی ساکت و آرام را به وجود می‌آورد. همچنین، سالن لابی به شکل قیف در زیر زمین، فضایی مورد پسند با نور حاصل از پنجره‌های شیشه‌ای رنگی روشن ایجاد می‌کند. علاوه بر این، چیدمان صندلی‌ها به صورت نیم‌دایره در سالن اصلی و قرارگیری منبر در سطح پایین، احساس مقام مذهبی را کاهش می‌دهد. این طرح‌بندی همچنین موجب دریافت بهتر سخنرانی‌ها مابین جمعیت می‌شود.

طراحی معماری کلیسا مدرن

سالن داخلی و فضای آموزشی

سالن در طبقه اول به عنوان یک فضای عمومی طراحی شده است که شهروندان به راحتی به آن دسترسی دارند، زیرا نمای کلیسا مشرف به میدان بوده و پارک نزدیک کلیسا در پشت آن قرار دارد. اتاق‌هایی برای آموزش، کارکنان، کودکان و نونهالان وجود دارند و نیز به عنوان کافه از این مکان‌ها استفاده می‌شود. بیشتر فضاهای آموزشی به طور اساسی در طبقات بالا قرار دارند. این ترتیب قرارگیری، چشم‌اندازی روشن و آرام در همه جهات دارد، بنابراین محیطی کارآمد برای آموزش نسل‌های آینده به وجود می‌آورد. ورود و خروج به آسانی انجام می‌گیرد و جوانان از سالن‌های چندمنظوره و بام سبز، لذت می‌برند.

کلیسای نور مقدس (Holy Light Church) دائجون

معماران : Lee Eunseok و Atelier KOMA

موقعیت: 59 Munjeong-ro 170beon-gil, Seo-gu, Daejeon, South Korea

معمار ارشد: Lee Eunseok

مساحت: 4,244 مترمربع

سال ساخت: 2016

عکاس: Joonhwan Yoon

سازنده: Juan Construction

 

طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن طراحی معماری کلیسا مدرن

شرکت طراحی داخلی و معماری شیپ

منبع : archdaily