طراحی و معماری فرودگاه استانبول توسط نوردیچ

251

معماری فرودگاه استانبول به عنوان مکانی که یک دروازه‌‌ی شگفت‌انگیز برای شهر استانبول در نظر گرفته شده است بر عهده‌ی یک تیم بین‌المللی معماری از نوردیچ است و معماران Grimshaw و Haptic، روی معماری این فرودگاه جدید در ترکیه کار می‌کنند. باید بدانید که این تیم توسط کنسرسیوم متشکل از Cengiz، Kolin، Limak، MAPA و Kalyon، به این کار منصوب شده‌اند و در کل روی طرح‌هایی کار کرده‌اند که مدت زمان زیادی را به خود اختصاص داده است. از این جهت در ادامه برای آشنایی بیشتر شما بیایید تا باهم به بررسی معماری و طراحی فرودگاه جدید استانبول بپردازیم.

موقعیت و پلان در معماری فرودگاه استانبول

فرودگاه استانبول در ضلع اروپایی استانبول، در زمینی به مساحت 76.5 میلیون متر مربع بین روستاهای تایاکادین و آکپینار در ساحل دریای سیاه، 35 کیلومتری خارج از استانبول واقع شده است. این پروژه در واقع توسعه بلند پروازانه 6 بانده است که برنامه‌ریزی اصلی آن را Arup انجام داده است و در چهار فاز به اتمام خواهد رسید.

فاز اول معماری فرودگاه استانبول در سال 2018 و با هدف ارائه خدمت رسانی با ظرفیت 90 میلیون نفر در سال افتتاح شد که پس از اتمام تمام مراحل، قادر خواهد بود به بیش از 350 مقصد با ظرفیت سالانه 150 میلیون مسافر خدمات پروازی ارائه دهد. ترمینال 1 از این مجموعه، بزرگ‌ترین ترمینال فرودگاهی جهان خواهد بود که در زیر یک سقف واقع شده است و مساحت ناخالص آن برابر یک میلیون مترمربع خواهد بود.

طراحی و معماری فرودگاه جدید استانبول

جدای از ابعاد بزرگ این پروژه، ساختمان ترمینال به گونه‌ای است که با یک میدان وسیع و مسیرهایی با ترافیک کارآمد روی زمین، ریل، مترو، اتوبوس و پارکینگ به صورت یکپارچه با ترمینال و پارک مرکزی فرودگاه ادغام شده است.

فرودگاه سوم که از نظر مساحت، لقب بزرگترین زمین فرودگاهی جهان را به خود اختصاص داده در 2 فاز در حال ساخت است. فاز اول شامل: ساختمان ترمینال اصلی با مساحت 1.4 میلیون متر مربع بسته، دو باند فرود و برخاست، باند تاکسی به عنوان باند یدکی در کنار هر دو باند، پارکینگ هواپیما و ترافیک هوایی لاله‌ای شکل است. لازم به ذکر است برج کنترل توسط Pininfarina و AECOM طراحی شده است.

در فرودگاه سوم علاوه بر ساختمان ترمینال اصلی، دو باند به طول یکی 3750 متر و دیگری به طول 4100 متر وجود دارد که در هر شرایط جوی حتی در داخل کشور، امکان نشست و برخاست دارند. فرودگاه جدید قادر به فرود و برخاستن 90 هواپیما در ساعت خواهد بود. 1900 هواپیما در طول عملیات روز قادر به فرود و برخاستن خواهند بود. 

طراحی داخلی فرودگاه استانبول

شکل هندسی طاق دار در فضای داخلی، احساس قوی از جهت‌گیری از زمین به هوا را می‌دهد و همچنین عبور و مرور مسافرین در طول ترمینال را پاسخ می‌دهد. طراحی سقف و چهارچوب، جریان مسافرین را تقویت کرده درحالی‌که تجربه آنان را با مسیریابی بصری ارتقاء می‌بخشد.

پنجره‌های سقفی نور طبیعی را فراهم می‌کنند که از طریق تیرهای متمرکز بر نور مستقیم خورشید از سقف منتشر می‌شوند. این نور طبیعی می‌توانند بخش‌های کلیدی را در ترمینال در دید خوبی قرار بدهند، این بخش‌ها شامل پذیرش، حراست، کنترل پاسپورت و محیط‌های خرده‌فروشی است.‌

سالن انتظار فرودگاه

در معماری فرودگاه استانبول رنگ‌ها و تن‌های همیشه در حال تغییر استانبول، الهام‌بخش فضاهای داخلی این مکان هستند، به‌طوری‌که یک سقف با تکه‌های باریک، بازی نور را نشان می‌دهد که طیف نامحسوسی از رنگ‌های آبی و یک الگوی هندسی محتاطانه رابه نمایش می‌گذارد. ساخت سقف با پی‌ریزی منطقی و ساختار قوی مهندسی همراه است، درحالی‌که میراث قوی معماری شهر را فرا می‌خواند.

توضیحات معماران فرودگاه جدید استانبول

شریک Grimshaw، Andrew Thomas می‌گوید که: “خوشحالیم که این پروژه عظیم و آرمانی به ما واگذار شده است. ما آرزوهای صاحبکاران را به اشتراک می‌گذاریم تا یک طرح شگفت‌انگیز را برای فرودگاه توسعه دهیم که در شأن شهر جهانی استانبول باشد.”

شریک اصلی نوردیچ، Gudmund Stokke می‌گوید که: “ما خوشحالیم که می‌توانیم به تقاضای وسیع مشتری پاسخ داده و یک راه‌حل استثنایی ایجاد کنیم، هم از لحاظ عملکرد و هم از لحاظ معماری.”

طراحی فرودگاه جدید استانبول
طراحی فرودگاه جدید استانبول
طراحی فرودگاه جدید استانبول

پلان و اسکیس فرودگاه جدید استانبول

شرکت معماری و طراحی داخلی شیپ

منبع : archello