طراحی و بازسازی کتاب فروشی Zhijian

9

کتابفروشی  بخشی از بنایی است که در حقیقت در محل دروازه های قدیمی سلسله مینگ و کینگ واقع شده و پیش از بازسازی، یک مکان متروکه بوده است. اما امروز، این مکان به یک بنای مستقل تبدیل شده که یک مجموعه فرهنگی را برای ساکنان بومی این منطقه شکل می دهد.

کتابفروشی در مرکز این بنا قرار گرفته و مجاور سالن نمایش تئاتر می باشد. در این پروژه ایده اصلی ایجاد فضایی ساکت و آرامش بخش برای کتابفروشی بوده است. معماران این بنا به دنبال ایجاد فضایی بوده اند که برای ساکنان این محل و توریست ها همچون دریچه ای به یک فضای مستقل عمل کند که بتوانند در آن مطالعه و فکر کنند. سفید رنگی است که همیشه با خود خلوص را به همراه دارد و به همین دلیل رنگ سفید به درونمایه این کتابفروشی تبدیل شده است.

شرکت معماری: SMY Design

موقعیت بنا: هونان، چین

معمار ارشد: Ningjian Liang

مساحت بنا: 795 مترمربع

سال ساخت پروژه: 2017

در فاصله 20 متری از این کتاب فروشی قلعه ای قرار دارد که یادگار جنگ جهانی دوم است. این قلعه از بتن خالص ساخته شده و بنای کتابفروشی نیز در اصل از بتن ساخته شده است. بنابراین معماران در بافت بتن بنای کتابفروشی تغییری نداده اند تا بافت آن مشابه بافت قلعه مجاور باشد. در این پروژه درب ها و پنجره های رایج آلومینیومی در طبقه اول برداشته شده و با شیشه های عظیم و سنگین بدون فریم جایگزین شده است. شفافیت جداره ها، باعث شده نور کاملا به محیط جذب شود و با روشن کردن بخش های کم نور بالایی، توازنی در کل فضا به وجود آید.  

طراحی داخلی کتاب فروشی

بنای کتابفروشی کماکان معماری سنتی خانه Jinzi که مربوط به حدود 1000 سال پیش می باشد را نیز حفظ می کند. خانه Jinzi به فرم بناهای دارای حیاط مرکزی بوده است و با ایستادن در فضای داخل این خانه، فرد با دیوارهای بلند احاطه می شده است. در ساختار درونی بنا کتابفروشی از چوب خالص استفاده شده و در سقف یک وید در نظر گرفته شده که می تواند نورخورشید و هوای تازه را از طریق بام جذب کند.

دکوراسیون داخلی کتاب فروشی

طراحی نما میز پذیرش کتاب فروشی

 برای احترام به بنای سنتی خانه Jinzi، فضای داخلی این خانه با بهره گیری از متریال چوب در بنای جدید کتابفروشی، مجددا بازآفرینی شده است. در بالای سقف یک وید چهاروجهی قیف مانند وجود دارد که دقیقا مشابه بام خانه Jingzi می باشد. این بخش، سایر فضاهای کتابفروشی را به هم مرتبط می کند. یک اینستالیشن هنری از شیشه های شفاف شیری رنگ که به صورت تایل چیدمان شده اند، فضای رایج در سبک زندگی شی دا فو چینی را بازآفرینی می کند: مطالعه در شب بارانی و گوش دادن به صدای برخورد قطرات باران بر روی برگ های درخت نخل. (این صحنه غالبا در سفال های چینی Tang نمود پیدا می کند. )

مغازه کتاب فروشی

در بستری به رنگ سفید که به عنوان رنگ اصلی درونمایه این فضا را تشکیل می دهد، سنت های فرهنگی بومی و تاریخی این مکان در فضای داخلی بیشتر در معرض نمایش قرار گرفته اند.

قفسه های مغازه کتاب فروشی طراحی مغازه کتاب فروشی طراحی داخلی کتاب فروشی %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87(8) نور پردازی کتاب فروشی مغازه کتاب فروشی %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87(12) %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87(13) طراحی نما کتاب فروشی سالن مطالعه %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87(16) پوشش گیاهی %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87(18) پلان مغازه کتاب فروشی نمای بیرونی معازه کتاب فروشی پلان کتاب فروشی

شرکت معماری شیپ

منبع: archdaily.com