طراحی و دکوراسیون داخلی مطب اطفال

374

وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی مطب اطفال به میان می‌آید نیاز کودکان با گروه سنی کودک تا نوجوان برای دریافت مراقبت و خدمات درمانی مورد توجه است و دکوراسیون مطب کودکان باید کاملا منعکس کننده آن باشد به ویژه وقتی مخاطبین کوچک و حساس دارید نیاز به ایجاد فضایی چشمگیر و کودکانه بیشتر احساس می‌شود.

کودکان در اولین برخورد به تمامی چیزهایی که در اطراف می‌بینند عکس العمل نشان می‌دهند و به موارد بیشتری نسبت به بزرگسالان حساس هستند، هر المانی ساده اما جذاب آن ها را به خنده و هیجان آورده و کاملا بالعکس با کوچکترین تاثیر منفی احساسات خود را با به هم ریختگی و گریه نشان می دهند.

در سنین بزرگسالی برای همه ما حتی یکبار هم که شده پیش آمده که با ورود به فضاهای درمانی مانند کلینیک یا مطب ها احساسی ناخوشایند در ما ایجاد شده است. احساساتی چون اضطراب، احساس ناامنی ناشی از شلوغی یا عدم سیرکولاسیون مناسب فضایی، نبود مکان مناسب برای انتظار، نشستن یا ایستادن بیماران یا مشکلات فیزیکی ناشی از ناراحتی مبلمان و صندلی های مطب، نبودن تهویه مناسب و  نور کافی! اگر پزشک یا از کادر درمان هستید بارها با ایرادات دکوراسیون و تاثیر منفی آن بر حال بیماران مطلع شدید.

مقدمه

قطعا انتظار در مطب پزشک اطفال در ساعات طولانی در فضایی راحت و پر نور و آرامش بخش بسیار آسانتر از انتظار در فضایی شلوغ با دکوراسیونی نا مناسب خواهد بود و این امر حتی برای درمان موثر پزشک و ایجاد احساس آرامش برای درمان تاثیرگذار خواهد بود. دکوراسیون داخلی مطب اطفال مناسب در فضاهای درمانی به ایجاد احساس راحتی و امنیت بیماران کمک می کند و می تواند منجر به رضایت و نتایج بهتر درمانی شود و این امر در کودکان بسیار آشکارا به چشم می آید و امری ضروری محسوب می شود.

کافیست کودکی را تماشا کنید که وارد محیطی جدید که برایش جذاب است شده و نوع تعامل و لبخند او در اولین برخوردمی تواند نشان دهنده میزان تاثیر طراحی دکوراسیون بر او باشد. اگر پزشک و از کادر درمان هستید و تمایل دارید فضایی ایجاد کنید تا سرو صدای ناشی از گریه در کودکان  بیمار کمتر و فضایی شاد و ایمن ایجاد کنید در ادامه، با نکاتی موثر برای دیزاین مطب اطفال همراه باشید.

این راهکارها به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آرامش بیشتر بیماران را ویزیت کنید و احساس بهتری از مراقبت های درمانی در کودکان برای مراجعه های بعدی ایجاد کنید جالب است بدانید با طراحی اصولی و خلاقانه مطب اطفال  می‌توانید ترس کودکان را از درمان کمتر کنید با بکارگیری رنگ و ایده های طراحی می توانید به بهتر شدن حال بیماران کمک کنید و حتی زمان انتظار را برای بیماران کوتاهتر کنید !

طراحی دکوراسیون برای کودکان به دلیل حساسیت گروه سنی می تواند کمی چالش برانگیز به نظر برسد اگر نیاز به بازسازی یا ایجاد تغییراتی مثبت در دکوراسیون داخلی مطب اطفال دارید یا قصد طراحی محیطی مدرن و جذاب برای بیماران کوچک و خانواده هایشان دارید شرکت معماری شیپ با در نظرگرفتن استانداردها و ضوابط طراحی کلینیک کودکان  و با استفاده از دانش ،تخصص و خلاقیت، با سالها فعالیت تخصصی درحوزه فضاهای درمانی در این مسیر همراه شما خواهد بود.

برای مشاوره رایگان با شماره زیر تماس حاصل نمایید

تلفن ثابت : ۰۲۱۸۸۰۵۷۷۲۰

همراه : ۰۹۱۲۱۰۷۴۸۱۱

اصول و معیارهای فیزیکی در دکوراسیون داخلی مطب اطفال:

معیارهای فیزیکی آن دسته از امکاناتی است که در خدمات رسانی بهتر به بیماران کمک می کنند و آرامش جسمی و در نتیجه آسایش بیشتری را برای کودکان فراهم می‌کنند.

مبلمان دکوراسیون مطب اطفال

در زمان طراحی مطب اطفال، مبلمان واکسسوری هایی را انتخاب کنید که مناسب  و درخور کودک باشد و علاوه بر راحتی و احساسی کودکانه، ایمن بوده و به راحتی قابلیت تمیز شدن دارند. بهتر است در طراحی مبلمان علاوه بر مقیاس کودکان، مکانی برای انتظار خانواده و افراد بزرگسال نیز در نظر بگیرید همین‌طور قد، سن و جنسیت کودکان را مورد توجه قرار دهید و از استفاده از مبلمان با لبه های تیز یا سطوح دارای قابلیت لغزندگی یا ارتفاع زیاد بپرهیزید.

رنگ و نقاشی در طراحی مطب اطفال

رنگ هایی را انتخاب کنید که برای کودک آرامش بخش و دعوت کننده باشند، رنگ های روشن، شاد یا پاستلی برای کودکان جذابیت بالاتری دارند و احساس راحتی بیشتری در ارتباط با فضای مطب ایجاد می کنند، از استفاده از رنگ های بسیار تند و خیره کننده در فضا اجتناب کنید زیرا حس اضطراب و استرس را در کودکان افزایش می دهد و ممکن است سبب بهم ریختگی و نا آرامی کودکان شود.

نورپردازی مطب کودکان

در نورپردازی مطب کودک نورهایی را انتخاب کنید که ملایم و جذاب باشند در عین حال خیلی روشن و آزاردهنده برای چشم های حساس کودک نباشد اما نور کافی را برای بیماران و خانواده‌هایشان فراهم کند و تاریکی سبب کسالت و افسردگی در زمان انتظارر نگردد.

آثار هنری و فرم ها در دکوراسیون داخلی مطب اطفال

تابلوها، اکسسوری،اسباب بازی و کتاب هایی را انتخاب کنید که سرگرم کننده و  به نحوی کودکانه خلاقیت و کنجکاوی کودک را تقویت کنند.

طراحی فرم و عملکرد را می توان با توجه به طیف سنی  و شامل دیوارهای تعاملی، لمسی، اتاق‌های بازی و اختصاصی برای گروه های سنی متفاوت( البته در مطب و کلینیک های بزرگتر) اختصاص داد.

طراحی پلان و چیدمان فضایی

طراحی سیرکولاسیون فضایی، مسیر ها و جریان های رفت و امدی کادر درمان و بیماران را شامل می شود. بهتر است این جریان را طوری در نظر بگیرید تا کودکان به راحتی در محیط حرکت کنند و توسط والدین به راحتی قابل رویت باشند و مهمتر اینکه تداخل رفت و امدها سبب ناآرامی در دکوراسیون داخلی مطب نشود.

حتما جایی را برای زیاد شدن تعداد بیماران و برای افراد ایستاده در نظر بگیرید و مسیر ورودی و خروجی پزشک را  تا جای ممکن مجزا سازید.

اصول و معیارهای روانشناختی در طراحی مطب متخصص کودکان

اما طراحی مطب کودکان به چیزی فراتر از خلاقیت و معیارهای کمی و فیزیکی نیاز دارد و عوامل روانشناختی را نیز شامل می شود، سه هدف اصلی در طراحی کیلینیک و مطب کودک عبارت است از:

  • ایجاد احساس اعتماد در کودک
  • درگیر نمودن حس بازی و احساسات کودکانه
  • طراحی روانشناسانه برای ایجاد نتایج سلامتی و درمان موثرتر

این عناصر زمانی بهترین عملکرد را دارند که درکنار هم در یک محیط انعطاف پذیر و با کارایی بالا کار کنند و بتوانند عملکرد، زیبایی و تعاملات موثرتری را در فضا ایجاد کنند.

1.ایجاد احساس اعتماد در مطب

جلب حس اعتماد کودک در لحظه ورود و داشتن محیطی صمیمانه و دعوت کننده ترس کودک بیمار را از محیط های خشک درمانی کاهش می دهد ودکور مناسب می تواند احساس راحتی و امنیت بیشتری در کودک ایجاد کند، در واقع مهم است طراحی و دکوراسیون داخلی مطب اطفال ارزش ها و اهداف مطب را منعکس کند.

2- درگیر نمودن حس بازی و احساسات کودکانه

سالن های انتظار باید حواس‌پرتی‌های مثبتی را برای کودکان با  طراحی المان و ایده های موثر ایجاد کنند تا  استرس والدین و کودکان را به نحو چشمگیری کاهش داده و مکان انتظاری دنج  و آرام برای کودک و خانواده مهیا سازد.

 در طراحی ایده های سرگرم کننده  برای حواس پرتی کودک  ایجاد یک واکنش آرامش بخش و گیرا در لحظه ورود کودک / خانواده  بسیار مهم است پس به خاطر داشته باشید که مطب کودکان طیف سنی نوپا و پیش دبستانی تا کودکان دبستانی تا نوجوانان را شامل می شود و توجه و ایجاد ایده هایی که  هر محدوده سنی را در بر گیرد بسیار حائز اهمیت است همچنین دیدن کودکان دیگر در حال کشیدن نقاشی یا بازی می تواند حس بیماری را کمتر کرده و تمرکز کودک را از بیماری دور نماید.

3- طراحی روانشناسانه برای ایجاد نتایج سلامتی و درمان موثرتر

درطرح بندی مطب علاوه بر طراحی و سیرکولاسیون های فضایی به ابعاد روانشناختی چیدمان فضایی نیز فکر کنید، بهتر است از  چیدمان سنتی و خطی با راهروهای طولانی برای معاینه فاصله بگیرید و با زون بندی یا بلوک بندی  علاوه بر ایجاد جذابیت و کنجکاوی فضاهای بیشتری را در طراحی بگنجانید تا کودکان پس از جذابیت اولیه دلیل بیشتری برای آرامش و ماندن در فضا احساس کنند.

شرکت معماری شیپ در دکوراسیون مطب کودکان با رویکرد شفابخشی و توجه ابعاد انسانی استراتژی های طراحی را دنبال می کند تا از این طریق بتوانید محیط درمانی خود را اصولی، کاربردی و زیبا و متناسب با روحیات و مقیاس کودک خلق کنید  جایی که خاطرات مثبتی از درمان درکودکان ایجاد شود تا به جای ترس و خودداری از درمان دیدگاهی مثبت و چشم انداز های بهتری برای دریافت خدمات پزشکی در آینده ایجاد شده و روند درمان  برای پزشکان و کادر درمان آسانتر و با سرعت بیشتری و با رضایت بیشتر بیماران سپری شود