طراحی کلینیک روانشناسی: ۸ نکته مهمی که باید در طراحی به آن‌ها توجه کنید!

1109

شک نکنید که طراحی کلینیک روانشناسی آن هم به شکل درست و اصولی تأثیر به‌سزایی در جلسات مشاوره و روانشناسی دارد. در حقیقت طراحی این مکان یک فرایند مهم و حساس است که نیاز به بررسی دقیق نیازها و توجه به جزئیات را می‌طلبد. در واقع این موضوع اهمیت بسیاری در حوزه‌ی بهبود و رشد روانی افراد دارد‌ از این جهت یک کلینیک روانشناسی باید قبل از هر خدمتی، محیطی آرام و دلنشین را فراهم کند تا بتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه بدهد، به همین دلیل لازم دیدیم در ادامه به شرح نکات مهمی در این زمینه بپردازیم.

البته در وهله‌ی اول لازم است تمام امکانات مورد نیاز طراحی داخلی کلینیک روانشناسی را در نظر بگیرید، پس از آن با سلیقه‌ی خود و مطابق با نکاتی که ما در این مقاله ارائه می‌دهیم می‌توانید دکوراسیون کلینیک خود را پیش ببرید.

طراحی کلینیک روانشناسی
دکور مطب روانشناسی

۱. توجه به لوازم مورد نیاز دکوراسیون داخلی مطب روانشناسی

انتخاب لوازم مورد نیاز دکوراسیون داخلی مطب روانشناسی باید مطابق با استانداردها و شرایط فضای شما انجام شود. یکی از مکان‌های اصلی که بیمار برای مشاوره به آن وارد می‌شود مطب روانشناس است، به این ترتیب هنگام طراحی کلینیک روانشناسی توجه به یک سری نکات برای این قسمت مهم است.

به طور مثال در این زمینه چیدمان مبلمان و اندازه و مدل آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مهم است که برای فضای کوچک از طرح‌های مینیمال و ساده با رنگ‌های روشن استفاده شود. یا این‌که در مجموع نباید چیدمان مبل‌ها به صورت ردیفی مانند فضای بانک‌ها انجام شود یا به شکلی باشد که در تردد افراد مشکل ایجاد کند. اما به طور کلی لوازم مورد نیاز دکوراسیون مطب روانشناسی عبارتند از:

  • مبل راحتی
  • صندلی روانشناس
  • میز برای صرف چای یا قهوه

۲. فضای گردش یا رفت و آمد در طراحی کلینیک روانشناسی

داشتن یک فضای گردش روشن و واضح در دکوراسیون مطب روانشناسی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در جهت حفظ امنیت افراد باید در نظر بگیرید. مسیر باید روشن و واضح و بدون کوچک‌ترین مانعی در نظر گرفته شود که افراد بتوانند آزادانه و بدون مزاحمت در آن رفت و آمد داشته باشند. به این ترتیب لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از قرار دادن هر گونه وسیله یا المانی که موجب بسته شدن فضای بین ورودی و فضای انتظار می‌شود خودداری کنید.
  • از قرار دادن مبلمان در نزدیکی در ورودی خودداری کنید؛ چرا که به فضا حس خفگی منتقل می‌کند.
  • چیدمان و طراحی کلینیک روانشناسی خود را از بالا مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب از گردش واضح افراد در آن اطمینان لازم را کسب کنید.
مدل دکوراسیون مطب روانشناسی
مدل دکوراسیون مطب روانشناسی

۳. نورپردازی مناسب در طراحی کلینیک روانشناسی

نورپردازی مناسب طراحی داخلی کلینیک روانشناسی مستلزم رعایت نکات زیر است:

  • تا حد امکان نور طبیعی روز را به داخل هدایت کنید.
  • از نصب پرده‌هایی به رنگ تیره که مانع نفوذ نور خورشید به داخل مطب می‌شوند، خودداری کنید.
  • مطابق یافته‌های ما از طراحی کلینیک روانشناسی ، لازم نیست نورپردازی فضا به صورت کامل از سقف اجرا شود؛ چرا که این نوع نورپردازی دیدن ویژگی‌های چهره‌ی افراد را مشکل می‌کند. استفاده از چراغ‌های رومیزی در دکوراسیون مطب روانشناسی برای دیدن چهره‌ی افراد انتخاب بهتری است.
  • رنگ نورپردازی برای طراحی کلینیک روانشناسی باید گرم و دلپذیر باشد تا باعث خستگی چشم افراد نشود.

۴. استفاده از بافت ملموس

وجود بافت‌های ملموس در دکوراسیون مطب روانشناسی به صمیمیت هر چه بیشتر فضا و شباهت آن با محیط خانه کمک می‌کند. در نظر گرفتن موارد زیر در طراحی داخلی کلینیک روانشناسی حس و حال مثبتی را به آن القا می‌کند:

  • پتو
  • کوسن
  • فرش
  • پرده
  • آویزهای دیواری

استفاده از بافت‌های نرم و لطیف در دیزاین کلینیک روانشناسی به دنجی و گرمای هر چه بیشتر فضا کمک می‌کند باعث می‌شود افراد در آن احساس امنیت و اعتماد بیشتری داشته باشند.

%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C %DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%86%DB%8C%DA%A9 %D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C 07
طراحی کلینیک روانشناسی _06

۵. استفاده از آثار هنری و اکسسوری‌ها در دکور مطب روانشناسی

دیوارهای خالی حس و حال یک فضای زنده و پویا را ندارند. بنابراین لازم است آنها را با آثاری زیبا و هماهنگ با دکوراسیون مطب روانشناسی تزئین کنیم. همچنین اکسسوری‌های دکوراتیو در مدل دکوراسیون مطب روانشناسی بسیار مهم هستند. برای مثال گلدان‌ها، شمع، قاب عکس‌ها و مجسمه‌های مینیمال زیبا به طراحی کلینیک روانشناسی رنگ و بوی زنده‌ای می‌بخشند.

۶. استفاده از المان‌های طبیعی

استفاده از گیاهان و المان‌های طبیعی برای دکوراسیون مطب روانشناسی بسیار رایج است؛ چرا که علاوه بر ایجاد طراوت، ارتباط بصری و پیوند افراد با طبیعت، به پاکیزگی هوای محیط کمک می‌کند و استرس افراد را نیز کاهش می‌دهد. از طرفی مراقبت از گل و گیاه بسیار ضروری است؛ چرا که وجود گیاه پژمرده یا خشک دکوراسیون مطب روانشناسی را خالی از روح حیات نشان می‌دهد. اگر در نگهداری گل و گیاه استعداد ندارید، می‌توانید از انواع مقاوم آن استفاده کنید که به مراقبت کمتری نیاز دارند.

طراحی کلینیک روانشناسی _09
طراحی کلینیک روانشناسی _08

۷. نقش رنگ و متریال در دکور مطب روانشناسی

دلایل عملکردی کفپوش‌های پلاستیکی یا سرامیکی برای کلینیک روانشناسی بهترین انتخاب هستند. هم‌زمان شاید این متریال به اندازه‌ی کافی ملموس و جذاب نباشند. به همین دلیل در برخی از مطب‌های روانشناسی از فرش یا کفپوش‌های نرمی مانند پارکت استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های روشن و طبیعی در طراحی داخلی کلینیک روانشناسی بسیار رایج است. اما لازم است با تمهیدات ویژه‌ای فضا را از یکنواختی خارج کنیم. این تمهیدات عبارتند از:

  • تصاویر گرافیکی در ابعاد بزرگ
  • المان‌های معماری
  • شاخص کردن برخی از دیوارها با رنگ یا متریال متنوع

۸. کمک گرفتن از افراد متخصص

در نظر گرفتن تمام این موارد دکوراسیون مطب روانشناسی بدون مشورت با یک تیم طراحی تخصصی نتیجه‌ی ایده‌آلی به همراه نخواهد داشت. شاید در ابتدا عملی کردن این نکات ساده به نظر برسد، اما برای مثال بهره گرفتن حداکثری از نور طبیعی روز در برخی موارد مستلزم ایجاد تغییرات مفصل در محیط است. این تغییرات مفصل نیز باید توسط تیم طراحی حرفه‌ای و مجرب انجام شود.

شرکت معماری شیپ با سابقه چندین ساله در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی می‌تواند در این زمینه راهنمای شما باشد. تیم اجرایی موفق این شرکت از ابتدای پروژه طراحی کلینیک روانشناسی تا انتها همراه شما خواهند بود تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را به شما ارائه دهند.

عکس دکوراسیون مطب روانشناسی

به احتمال زیاد تا این‌جا با موارد مهم در طراحی کلینیک روانشناسی آشنا شدید، اما برای اطلاعات بیشتر شما قصد داریم در ادامه نمونه‌ها و تصاویری از مطب روانشناسی را باهم مشاهده می‌کنیم.